Jan Maléř (Franz Merkl), Klára Krejsová (jeho Eva). Foto: DJKT

Divadlo J. K. Tyla uvede inscenaci Kazimír a Karolína

Kazimír a Karolína Ödöna von Horvátha se vůbec poprvé představí v Plzni. Inscenace tohoto významného díla dramatu 20. století bude mít 16. prosince premiéru ve Velkém divadle. Stále živý příběh o mileneckém míjení a touze létat výš režíruje Thomas Zielinski, který spolupracuje se svým oblíbeným týmem: dramaturgem Vladimírem Čepkem, skladatelem Ivanem Acherem, kostýmní výtvarnicí Janou Smetanovou a scénografem Pavlem Svobodou.

Odehrává se tady a teď – připsal dramatik Ödön von Horváth v roce 1932 do poznámek ke své hře Kazimír a Karolína. Jeho zadání se drží i tvůrci nové inscenace: „Hra se v originále odehrává na známém Oktoberfestu, v našem pojetí v současnosti na jakékoliv pouti na Plzeňsku. Osudy Kazimíra a Karolíny jsou univerzální, měly by zaznít dnes. Jsou to stále, tehdy i nyní, nešťastní milenci, kteří touží po jiných životech,“ říká režisér a dodává, že Horváthovu hru chtěl uvést již před mnoha lety: „Je to text světové klasiky, skvěle napsaný, promlouvající k palčivým otázkám současnosti – třeba i k oligarchování naší republiky.“

Ve zdánlivě banálním příběhu milenců Kazimíra a Karolíny, kteří se jdou společně bavit na pouť, ale nakonec stráví magickou noc po svém, zachytil Horváth svým osobitým způsobem a jazykem věčné téma touhy po lepším životě. „Všichni toužíme létat jako Ikarus, jít na společenském žebříčku stále výš, je jen otázka, jak se po cestě nahoru musíme ponižovat.“ poznamenává režisér, který do titulních rolí obsadil Petra KonášeAndreu Mohylovou. V dalších rolích se představí Josef Nechutný, Zdeněk Mucha, Michal Štěrba, Klára Krejsová, Jan Maléř, Marek Mikulášek a hostující Anděla Blažková, Felicita ProkešováRoman Slovák.

Dílo Ödöna von Horvátha tvoří svébytnou kapitolu v dějinách moderního dramatu, autor stvořil vlastní podobu lidové hry, která vychází z tradice rakouského divadla. Nebál se pojmenovávat společenské nešvary, jakými je maloměšťáctví a pokrytecká morálka. Jako umělecký jazyk si pro svou tvorbu sice vybral němčinu, byl ale v pravém slova smyslu rakousko-uherský míšenec. Jeho otec byl diplomat z maďarské šlechtické rodiny, jeho matka byla Němka s českými kořeny Nemám žádnou vlast, a samozřejmě z toho nejsem smutný, naopak raduji se z toho, protože mě to osvobozuje od jakékoliv zbytečné sentimentality,“ říkal sám o sobě. Otevřeně se také vyjadřoval proti nacismu, po anšlusu Rakouska proto musel uprchnout. „Konec Horváthova života se pojí s událostí, která jako by z oka vypadla situacím z jeho her,“ připomíná dramaturg Vladimír Čepek a dodává: „S premiérovým publikem se opět setkáme v 18.30 na lektorském úvodu ve Foyer Vendelína Budila, kde také prozradím více o díle i životě a tragickém úmrtí autora.“

Režisér Thomas Zielinski v Plzni uvedl již hru Tomáše Vůjtka Škoda. Vystudoval DAMU, kde se také seznámil s dramaturgem Vladimírem Čepkem, společně založili generační divadlo M.U.T., působili v divadle Rokoko nebo v Činoherním studiu Ústí nad Labem. Thomas Zielinski pracuje jako režisér v České republice, v Belgii a v Německu, kde učí na významné divadelní a filmové škole Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg  v Ludwigsburgu.

Generální zkouška dne 15. 12. 2017 od 11 h je veřejná!


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz


Tipy z kalendáře akcí:

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru