Diana de Poitiers. Volné dílo.

Intriky a spletité vztahy na francouzském dvoře prohodily význam černé a bílé

Bílé šaty na svatbu, černé na pohřeb. Kořeny této symboliky dvou absolutně protikladných barev nesahají hluboko do minulosti. Naopak, ještě ve středověku bylo jejich postavení naprosto obrácené. Bílá byla znamením smutku a smrti, zatímco černá symbolizovala výsostnou barvu. Obrat v této normě však nastal v 16. století na francouzském dvoře.

Marie Stuartovna odstartuje změnu zažitých norem

Ještě v první polovině 16. století bylo běžným zvykem chodit v době smutku v bílé. Květiny stejné barvy se také pokládaly na hroby nebožtíků. Bílá barva znamenala smrt a cestu do nebe, či pekla. Populární se stala také pověst o Bílé paní, která byla znamením blízké smrti. Nikdo ji proto nechtěl potkat. Ve stejné době symbolizovala černá barva pokoru a víru. Do černých šatů se oblékaly vážené osoby, soudci či kněží. Černá byla obvyklou barvou na svatbách, takže pokud si v pohádkách Honza bere princeznu v krásných bílých šatech, musí to být až po roce 1558. Toho roku totiž přišla Marie Stuartovna na svatbu s francouzským králem Františkem II. v bílých šatech. Budoucí skotská královna oblékla bílou barvu jako symbol panenského neposkvrnění. Svoji roli ale hrál také fakt, že byla snědší pleti a chtěla, aby barva její pokožky co nejvíce vynikla. Františkovi v době svatby bylo pouhých 14 let, Marii 16. Oba mladí manželé se však ze společného soužití dlouho netěšili, protože František o dva roky později zemřel. Příčinou úmrtí byl údajně zánět ucha, který se rozšířil do mozku.

Obryně Trijntje Keever byla možná nejvyšší ženou světa

Milenka nesmí nosit bílou, proto truchlí v černé. Stejně reaguje i podvedená Kateřina Medicejská

Vraťme se znovu do doby krátce po svatbě Františka II. a Marie Stuartovny. Františkův otec Jindřich II. miloval lov, ženy a turnaje. Jeden z turnajů se mu stal osudným a 10. července 1559 na následky bolestivého zranění kopím zemřel. Jeho milenka Diana de Poitiers začala nosit jako důkaz smutku šaty, na nichž výrazně převládala černá barva. Nebyl to ale záměr, Diana si nemohla dovolit nosit bílou, protože nepřišla o manžela, nýbrž o milence. Manžela ztratila Kateřina Medicejská, matka výše uvedeného Františka II., která Dianu de Poitiers hluboce nenáviděla. Nedokázala se smířit s tím, že její sokyně dává okázale najevo svůj žal a oděla se taktéž do černých šatů, které nosila celých 30 let.

Důvodů, proč se Kateřina Medicejská oddala černé, je více. Jako neteř papeže a zároveň věřící katolička zřejmě nechtěla šokovat, ale spíše ukázat svoji oddanost Bohu. Do dějin vešla ve známost jako černá královna a usmiřovatelka katolíků a protestantů.

Černá a bílá naruby

Všechny výše uvedené ženy způsobily absolutní obrat ve vnímání bílé a černé, jakožto barev symbolizujících čistotu či smutek. Nebýt této trojice a spletitých vztahů na francouzském dvoře, možná by k takovému obratu v minulosti nikdy nedošlo.

Galerie:


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí:

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru