Typická reklamní pohádka. Foto: sbírka autora

Prvorepublikové reklamní pohádky. Dříve zábava pro děti, dnes je vyhledávají sběratelé

Reklama není žádným novodobým fenoménem, ačkoliv její podoba se v průběhu času výrazně mění, poselství zůstává stejné. Většina reklam po čase zmizí v propadlišti dějin, některé povedenější kousky se však zaryjí lidem pod kůži a stanou se součástí jakéhosi kulturního vědomí dané doby. Samostatnou kapitolou jsou reklamní předměty. Ty opravdu povedené se po čase mohou stát předmětem sběratelského zájmu, stejně jako takzvané reklamní pohádky.

Za první republiky se nakupovalo jinak. Velkou část maloobchodu zprostředkovávaly koloniály a nákup v nich byl velkou událostí především pro ty nejmenší. K vybranému zboží totiž mohli dostat kartičku s pohádkou. Zpravidla šlo o dvojlist o formátu A6 s pěknou ilustrací a krátkým textem. Součástí kartičky bylo reklamní sdělení většinou uváděné na poslední straně. Například za pohádkou Tři jablka se děti mohly dočíst: „MILÉ DĚTI: Teď jste dočetly pohádku. A nyní vezměte maminku okolo krku a řekněte jí, aby koupila, než bude práti, balíček Otamýru do vyvářky. Bude viděti, že koupila skvělý výrobek firmy Otta z Rakovníka.“ Význam reklamních sdělení se v podstatě opakoval. Text nabádal malé čtenáře nebo rodiče ke koupi určitého výrobku, ojediněle vyzýval k návštěvě konkrétního obchodu.

Reklamní pohádky také vydávají svědectví o vývoji jazyka v čase. Kartička firmy Lhotský vyrábějící cukrovinky nabádá: „Mňam karamelky pro footballisty a hockeyisty. Dej sestřičce CU-KRŮŮ bonbony, nepoví na tebe povedenou čertovinu.“

Komiks Králíci na Lochotíně odhaluje plán na vyhlazení lidstva. Přečtěte si první díl

Hezky barevné reklamní tiskoviny většinou propagovaly drogistické zboží, cukrovinky, kávu či cikorku. Obsahem textu ale nebyly jen klasické pohádky, a tak si děti mohly přečíst zkrácené české pověsti nebo příběhy pro mládež. Později se objevili i předchůdci dnešních komiksů. Sešitky nazvané Obrázkové pohádky pro naše děti vychvalovaly Francovku. Ještě blíže komiksu se přiblížily příběhy Dobrodružství Otáčka a Ráčka firmy Otta Rakovník. Zde autoři popisují příběhy dvou hlavních hrdinů, jak cestují po světě, a tak se Otáček s Ráčkem objevují v Habeši, na polárním kruhu nebo na blatech. Typicky komiksové bubliny ale v příbězích ještě nenajdete.

Mezi sběrateli reklamních pohádek jsou nejvyhledávanější příběhy propagující již zmíněné firmy a výrobky. Nejagilnějšími vydavateli byly právě firmy Otta Rakovník, Fr. Lhotský (mimo jiné výrobna Hašlerek a Šuměnek), Ostroměřská cikorka, ALPA Francovka nebo velkoobchod s moukou Pernerová, ale objevit lze mnoho dalších.

Typické reklamní pohádky vymizely na přelomu 40. a 50. let minulého století. Částečně je nahradily tištěné příběhy s komunistickou rétorikou, avšak takové popularity neměly šanci dosáhnout. Alternativy samozřejmě existují dodnes, zdaleka však nejde o tak vyhledávaný a populární předmět jako v minulosti.

Galerie:


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 


O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí: