reklamní prostor
Rondel v 90. letech. Foto: Petr Kutka, Plzenoviny.cz

Plzeňský Rondel v proměnách času

Rondel je výrazem pro pravěkou monumentální stavbu kruhového typu. V Plzni se tak nazývá velký kruhový objezd na Roudné, připomínající vnitřním prostorem jámu, která byla v minulosti vyhloubena v každém rondelu. Účel těchto pravěkých prohlubní není dodnes stoporocentně známý, v současné Plzni v ní ale jezdí auta a tramvaje. Kdysi zde stála ves Malice, podle které je pojmenovaná blízká ulice Malická, ale nejstarší stopy po osídlení tohoto místa sahají skutečně až do pravěku, konkrétně do doby kamenné.

reklamní prostor
reklamní prostor

Dávná minulost a rozkvět Roudné

Nedaleko vsi Malice se také nacházela ves Záhoří – později vznikla pod obdobným jménem ulice Pod Záhorskem. Roudná se nejprve jmenovala tvrz, která zde byla mezi roky 1416 a 1555. Ulice Na Roudné poté byla pojmenována podle toho, že tudy chodili lidé na tvrz Roudnou. V roce 1543 je již tvrz považována za pustou. Jeden z majitelů, kněz Martin z Metrlíkovic, tvrz prodal roku 1695 za 200 kop míšeňských grošů novým vlastníkům. Mezi její další vlastnické rody patřili plzeňští měšťáci Hiršovi a Kleovi z Roudné.

Největšího rozkvětu se Roudná dočkala na přelomu 20. a 21. století, a tak trochu se dá přirovnat k pražskému Karlínu. Samotná mimoúrovňová křižovatka s kruhovým objezdem byla postavena na konci osmdesátých let minulého století. Často zde byl zakončován lampionový průvod a na oslavu VŘSR se v místě konaly proslovy s ohňostrojem.

Rondel na letecké mapě z roku 2015:

Budoucí přestavba

V současné době se plánuje velká přestavba kruhového objezdu na úrovňovou křižovatku. Stav mostů je totiž špatný, chybí zde tramvajové zastávky, přechody pro chodce a absence ploch pro pohyb chodců. V plánu je zasypání tohoto prostoru.

Cílem je Rondel přestavět na alej stromů a vylepšit již zmíněné nedostatky. Varianta přestavby by měla obsahovat úrovňovou komunikaci se třemi dopravními pruhy v obou směrech. V plánu jsou podél trasy navrženy cyklostezky a chodníky pro pěší. Měla by také vzniknout nová obytná čtvrť.

První změny jsou však v plánu až po roce 2024 po dokončení západní a severovýchodní části městského okruhu. Délka přestavby je předpokládána na dvě až tři stavební sezóny. Hrubým odhadem bude úprava křižovatky stát půl miliardy korun, z čehož asi polovinu zaplatí město a zbytek Ředitelství silnic a dálnic. Primárním cílem je především odlehčit dopravě.

Galerie:

Zdroje: plzen.eu; zpravodaj Plzeňská jednička (2020, červen); J. Hajšman, P. Mazný – Plzeňský místopis

 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Tipy z kalendáře akcí: