Plzeňský Rondel v proměnách času
Rondel je výrazem pro pravěkou monumentální stavbu kruhového typu. V Plzni se tak nazývá velký kruhový objezd na Roudné, připomínající vnitřním prostorem jámu, která byla v minulosti vyhloubena v každém rondelu. Účel těchto pravěkých prohlubní není dodnes stoporocentně známý, v současné Plzni v ní ale jezdí auta a tramvaje. Kdysi zde stála ves Malice, podle které je pojmenovaná blízká ulice Malická, ale nejstarší stopy po osídlení tohoto místa sahají skutečně až do pravěku, konkrétně do doby kamenné.
Dávná minulost a rozkvět Roudné
Nedaleko vsi Malice se také nacházela ves Záhoří – později vznikla pod obdobným jménem ulice Pod Záhorskem. Roudná se nejprve jmenovala tvrz, která zde byla mezi roky 1416 a 1555. Ulice Na Roudné poté byla pojmenována podle toho, že tudy chodili lidé na tvrz Roudnou. V roce 1543 je již tvrz považována za pustou. Jeden z majitelů, kněz Martin z Metrlíkovic, tvrz prodal roku 1695 za 200 kop míšeňských grošů novým vlastníkům. Mezi její další vlastnické rody patřili plzeňští měšťáci Hiršovi a Kleovi z Roudné.
Největšího rozkvětu se Roudná dočkala na přelomu 20. a 21. století, a tak trochu se dá přirovnat k pražskému Karlínu. Samotná mimoúrovňová křižovatka s kruhovým objezdem byla postavena na konci osmdesátých let minulého století. Často zde byl zakončován lampionový průvod a na oslavu VŘSR se v místě konaly proslovy s ohňostrojem.
Rondel na letecké mapě z roku 2015:
Budoucí přestavba
V současné době se plánuje velká přestavba kruhového objezdu na úrovňovou křižovatku. Stav mostů je totiž špatný, chybí zde tramvajové zastávky, přechody pro chodce a absence ploch pro pohyb chodců. V plánu je zasypání tohoto prostoru.
Cílem je Rondel přestavět na alej stromů a vylepšit již zmíněné nedostatky. Varianta přestavby by měla obsahovat úrovňovou komunikaci se třemi dopravními pruhy v obou směrech. V plánu jsou podél trasy navrženy cyklostezky a chodníky pro pěší. Měla by také vzniknout nová obytná čtvrť.
První změny jsou však v plánu až po roce 2024 po dokončení západní a severovýchodní části městského okruhu. Délka přestavby je předpokládána na dvě až tři stavební sezóny. Hrubým odhadem bude úprava křižovatky stát půl miliardy korun, z čehož asi polovinu zaplatí město a zbytek Ředitelství silnic a dálnic. Primárním cílem je především odlehčit dopravě.
Galerie: