Stát připravuje rozvoj vzdělávání v okolí parku Líně. Prvních 700 milionů půjde na rozšíření základních škol
Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo školství pokračují v jednáních o další podpoře vzdělávání na Plzeňsku v souvislosti s přípravou Strategického podnikatelského parku Líně, jehož jádrem má být gigafactory na výrobu bateriových článků do elektromobilů. Už v červenci přitom vláda ve svém usnesení přislíbila investovat 700 milionů korun na posílení kapacit místních škol o 600 žáků.
Základní a mateřské školy v okolí zamýšleného podnikatelského parku v Líních u Plzně budou potřebovat navýšit kapacitu pro zajištění standardu pro místní obyvatele i pro budoucí zaměstnance průmyslové zóny a jejich děti. Konkrétně jde o obce Dobřany, Líně, Zbůch, Chotěšov a Chlumčany.
Kam zacílit tyto investice je nyní předmětem jednání mezi MPO a MŠMT a více má také naznačit dopadová studie, která bude hotová letos na podzim. Už připravená studie PAQ Research z letošního června ale ukázala, že nedostatek míst ve školách začínají mít obce už nyní a do budoucna se tento problém zintenzivní nezávisle na projektu podnikatelského parku. „Právě proto je první cílená pomoc po dohodě se starosty namířená tímto směrem. Do roku 2025 se navýší kapacita škol v blízkém okolí o 600 míst. Pokud se pro investici do podnikatelského parku koncern Volkswagen finálně rozhodne, předpokládáme, že část této kapacity využijí v prvních letech fungování gigafactory také současní zaměstnanci Škoda Auto. Právě část z nich by se do regionu v souvislosti s transformací automobilového průmyslu mohla stěhovat za novým uplatněním,” vysvětlil Petr Očko, generální ředitel státní agentury CzechInvest, která má přípravu Strategického podnikatelského parku Líně na starosti.
Pro budoucnost podnikatelského parku bude klíčová také podpora středního odborného školství a spolupráce se Západočeskou univerzitou v Plzni. Kvalifikovaní tuzemští pracovníci, kteří budou vedle technického vzdělání muset projít speciálním školením, mají být klíčoví pro čistý provoz zamýšlené gigafactory koncernu Volkswagen, která se má stát jádrem parku. O výrobu bateriových článků do elektromobilů se tu má z velké části postarat asi 1000 robotů, a právě jejich specializovaná údržba a obsluha budou klíčovou náplní práce zaměstnanců.
Se spoluprací se vzdělávacími institucemi má zkušenosti i koncern Volkswagen. Už v první polovině podzimu proto do sídla Škoda Auto v Mladé Boleslavi zamíří delegace složená ze zástupců vzdělávacích zařízení v Plzeňském kraji, aby diskutovali o posílení spolupráce. „V regionech, kde jako Škoda Auto působíme, vždy úzce spolupracujeme také se školami. Je pro nás klíčové a do budoucna s proměnou a specializací výroby automobilů to bude ještě významnější, abychom s budoucími zaměstnanci pracovali už od školních let, nejlépe přímo v místech našich či koncernových závodů,” uvedl Michal Kadera, ředitel pro vnější vztahy Škoda Auto. Opačným směrem, tedy z Mladé Boleslavi do Plzeňského kraje, má v září vyrazit také EDU.Lab – pojízdná laboratoř Škody Auto určená zejména pro základní a střední školy, která ukazuje nejmodernější technologie, se kterými se pracuje v automobilovém průmyslu – od umělé inteligence přes elektromobilitu až po roboty.