Tunelem Valík na dálnici D5 se bude již letos zkušebně jezdit stokilometrovou rychlostí

Přestože tunel Valík patří na dálničním obchvatu Plzně k nejmodernějším stavbám svého druhu v Evropě, řidiči v něm stále musí zpomalovat na 80 km/h. To se má však letos změnit.

Tunel Valík byl na dálnici D5 zprovozněn v roce 2006 a prakticky již od samého počátku se mluví o změně maximální povolené rychlosti na sto kilometrů v hodině. Délka tubusů přitom měří jen 390 metrů, tunel je moderní a podle odborníků na bezpečnost stačí vylepšit osvětlení, které je beztak nutné vyměnit bez ohledu na to, zda se rychlost bude, či nebude zvyšovat. V plánu jsou i další opravy v celkové hodnotě 150 miliónů korun. Po dokončení prací bude stovka optimální rychlostí.

Ve Valíku je prakticky vidět z jedné strany na druhou. “Tunelem projíždím každý všední den, určitě bych stovku uvítal. Zejména ve směru na Prahu, kde je v tunelu mírné stoupání, je osmdesátka otravná. Se slabším vozem se znovu na stotřicítku vracím obtížněji.” říká muž, který dojíždí do práce do průmyslové zóny u Stříbra.

Osmdesátku v tunelech nařizuje legislativa. Valík by se však v nejbližší době měl stát jakýmsi pokusným králíkem a nově zde bude povolená maximální rychlost 100 km/h. Pokud bude vše probíhat hladce, stane se vzorem pro další české dálniční tunely, ve kterých se následně také zvedne rychlost.

Valík je z hlediska bezpečnosti supermoderním dílem. Oba tubusy jsou pod nepřetržitým kamerovým dohledem. Jejich výbava obsahuje i nouzové odvětrávání v případě nehody či znečištění. Pro krizové situace je vybaven akustickou signalizací a reproduktory, které mohou řidiče informovat v několika jazykových mutacích. Vzhledem ke krátké délce tunelu se lze v tubusech dovolat mobilními telefony. Každý tubus je také vybaven množstvím čidel, které dokáží lokalizovat přesné místo požáru v řádu sekund. V neposlední řadě nechybí informační tabule před vjezdem do tunelu.





Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz

 
Přidat na Seznam.cz