reklamní prostor
Rastislav Lipták. Foto: Matyáš Soukup

Jste student a nemůžete si najít brigádu? Nejste jediní!

Rastislav Lipták spolu se svými spolužáky ze Západočeské univerzity v Plzni čelil během studia stejnému problému. ‚‚Kdo jiný by ho měl vyřešit, než my,‘‘ řekli si a začali pracovat na portálu pro brigády, který je určený výhradně pro studenty. Zeptali jsme se Rastislava v souvislosti s jeho připravovaným projektem na několik otázek.

reklamní prostor
reklamní prostor

Jak se jmenuje váš projekt?

Hele je to Uniend, že by to mělo nějaký vysloveně význam, tak to úplně nemá. Záleží co ti to evokuje, ku příkladu university nebo universe, ale je na každém, co si tam domyslí. Vzniklo to úplně náhodou, přemýšlel jsem nad jménem a zrovna tohle mě napadlo. Tak první co na jméně testuješ je, jestli je zapamatovatelné. Tak jsem řekl pár lidem: ‚‚Hele, napadlo mě takový vtipný slovíčko Uniend‘‘ a za pár dní, když jsem se jich zeptal, tak si ho pamatovali. To pro mě bylo dobré znamení, že to funguje.

Mě třeba napadá význam united.

Přesně, my ti netlačíme nějakou naší myšlenku, ale ty si to spojíš s něčím vlastním. Líp si zapamatuješ o co v tom jde.

Jak jsi přišel s nápadem?

Já to rád přirovnávám k tomu, když se chceš kouknout na film. První co tě napadne je Disney+, Netflix atd. Když si chceš koupit elektroniku, napadne tě Alza, Electroworld. Všechny napadnou ty samé věci. Ale chceš si najít brigádu? Všichni dělají to stejné. Ptají se známých, chodí na stránky, chodí po podnicích. Strašně složitý proces v dnešní online době. Na léto jsem si hledal brigádu a to byl takový můj největší zlomový bod, kdy jsem si řekl, že je tady třeba něco udělat. Všechny weby byly hrozně nepřehledné a složité. Stal se mi moment, kdy jsem jel ve vlaku a najednou mi přišel mail, zda můžu v pátek přijít na pohovor. Koukal jsem a nevěděl jsem jaká firma mi napsala, jestli jsem se s tou firmou již bavil, nebo jestli to je nějaká nová, která mi ještě ani nepsala. Prostě bordel. A najít si práci v tomhle prostředí je hrozně složitý. Přitom brigádníky shánějí všude.

Kolik máte lidí v týmu?

Dost se to mění. Ze začátku nás bylo sedm, ale v téhle části projektu se snažíme přijít na způsob vývoje, rozdělit práci. Čtyři lidi dělají na vývoji, tři lidi na marketingu. Bavil jsem se s lidmi z ekonomické fakulty, aby se do toho taky zapojili a v pondělí se mám zase sejít s lidmi, aby se přidali další. Paradoxně není problém shánět lidi, ale spíš jim vymýšlet práci.

Máte nějakého člověka přímo na grafiku?

Jsem to já. Já jsem vytvořil design uživatelského rozhraní společně i se softwarovým rozhraním, to znamená i pro programátory. My se tady na fakultě neučíme primárně softwarový design, učíme se matematické věci typu logické struktury, jak ty věci mají fungovat, ale neučíme se design. Jsou na to předměty, ale ty jsme zatím neměli a i tak jsou pouze o základním designu. To znamená že lidi, kteří do projektu jdou, moc zkušeností nemají. Já už v tomhle mám zkušenost, protože jsem dělal už na jiných projektech a jsou to věci, co mě baví. Tady na západočeské univerzitě máme ajťáky a hned vedle fakultu grafického designu. Takže se nebráním to v budoucnu předat. Nejsem na to expert, nejsem v tom primárně zaměřený.

Fakulta aplikovaných věd ZČU
Fakulta aplikovaných věd ZČU. Foto: Matyáš Soukup

Mají vůbec firmy snahu dávat inzeráty na tyto weby či portály?

To je ten samý problém jako u brigádníků. Ty jako firma chceš dát inzerát ideálně na jeden web . Abys mohl na jednom portálu spravovat lidi, co ti přijdou a zároveň abys tam měl co největší šanci, že se ti na to někdo podívá. Například jako fotograf taky dáš svoje fotky na Instagram nebo Pinterest. Tam máš největší šanci, že se ti na to někdo podívá. Nebudeš je dávat  na nějaké malé weby, které jsou o ničem.

V čem se váš projekt liší od podobných webů?

Spousta webů je zaměřená i na práci. Weby jsou nepřehledné, musíš si všechno přečíst. Na stránce na tebe vyskočí 40 inzerátů, ale ty si přečteš třeba deset a přestane tě to zajímat. Snažíš se přeskakovat to, co tě nezajímá. Další věc je, že nemůžeš přijít do velké firmy a chtít po nich aby ti dali práci.

Tebe jako studenta nezaměstnají velcí hráči typu Google, ale přitom existuje spousta menších firem, kteří brigádníky ocení a zároveň pro studenta je to první zkušenost v oboru. Jsme zaměřený i na děti od 15 let. Přehoupne se ti 15 let a chceš na brigádu. Žádné zkušenosti v oboru nemáš, tak jdeš na brigádu do nějakého fastfood řetězce, ale proč? Je to škoda, člověk by mohl jít do zahradnictví nebo na stavbu, ale musíš si tam dojít a složitě brigádu hledat. Například v tom zahradnictví  hledají brigádníky na léto, ale je pro ně složité dávat na desítky webů inzeráty a spravovat je, a k tomu musí ještě pracovat. Velké firmy na to mají lidi, kteří to spravují.

Teoreticky váš portál může sloužit i pro vás, ne?

Tak jsme vlastně začali. První myšlenka byla vyřešit náš vlastní problém a ten problém vyřešíš i pro lidi okolo sebe. Pokud by z toho byli i nějaké peníze, je to pro nás bonus na víc, ale ne cíl. Pointa je vytvořit něco, co má smysl.

V jaké jste fázi?

Máme velkou část projektu rozjetou. Uživatelské rozhraní je z velké části hotové. Dělají se věci ohledně serverů a okolí marketingu. Myšlenka je sice super, ale pokud se o tom nikdo nedozví, tak je to k ničemu. To samý mezi firmy, aby je to zaujalo. Tím je myšleno hlavně menší firmy, protože na portál bez lidí nikdo inzerát dávat nebude. Takže představit to studentům a představit to firmám.

Kdy plánujete portál spustit?

Do půl roku bychom chtěli mít model. Poté bude demo verze, která bude čistě testovací, aby se vyladily všechny chyby. Ve třetí fázi už to bude na ostro. To bude trvat tak tři čtvrtě roku až rok.

logo Uniend
Logo projektu. Zdroj: Rastislav Lipták

Kde plánujete sehnat finance?

Určitě to bude potřebovat investora. Samotný web, testovací verzi a i tu produkční dokážeme utáhnout samy. Mít někde web není drahá věc. To se dá utáhnout. To samý založení firmy, založení živnosti. Když si chceš potom vymýšlet něco víc, nebo když lidé budou ztrácet motivaci a budeš jim chtít dát vědět, že dělají dobrou práci, určitě to bude chtít investora. Aby se z toho nestal jenom školní projekt typu teď jsme něco vydali, za rok možná vyjde opravný update.

Pomáhá vám nějakým způsobem škola?

V téhle fázi o tom škola zatím vůbec neví. Určitě to budeme chtít představit i univerzitě. První věc jsou kontakty. Aby dobří studenti mohli přijít a jednoduše věděli za kým jít. Určitě nám může pomoct v tom, že můžeme zajít za někým, kdo je zkušenější a pomůže nám vyřešit určitý problém. Univerzita je určitě hrdá na svoje studenty, kteří něco dělají a snaží se to protlačit i mezi ostatní. A aspoň ze slušnosti jim o tom říct, i kdybychom od nich nic nechtěli.

Máte očekávání ohledně zájmu o web?

Velký. Vzhledem k tomu že tohle je věc, která se týká všech studentů a všichni mají ten stejný problém. Základní věc, napadne tě nějaký projekt. Nejdřív si uděláš nějaký průzkum, zeptáš se okolí, co si o tom myslí. Čekal jsem že zájem nebude moc velký, ale všichni mi zatím řekli, že mají stejný problém. Chodí za mnou známí a kamarádi a ptají se mě jak jsme na tom a kdy to bude hotový. Rozhodně to má mezi studenty potenciál.

Máte za sebou podobné projekty?

Já mám za sebou podobnou věc, ale je to pro mě poprvé co dělám takhle velkou týmovou práci. Mám za sebou solo projekt na styl Airbnb, ale nebyl to originální nápad. Tvořil jsem inzertní portál pro pronájem chat v konkrétní oblasti. S vývojem a prezentací mám zkušenost a vím jak na to lidi reagovali. Lidi nechtějí mít deset inzertních portálů a ještě nějaký nový, který nikdo nezná.

Co očekáváte od projektu?

Vytvoření jednotného portálu určeného na brigády. Nebude se jednat o portál, kde by si člověk mohl hledat dlouhodobou práci. Primární skupinou jsou studenti a žáci. Takže přibližně od 15 do 26 let.

Děkuji moc za rozhovor a držím palce s projektem.


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 


O Autorovi:
avatar
Matyáš Soukup

Studuje žurnalistiku na FF UPOL. Psaní jej baví již od střední školy, kde se začal věnovat poezii.


Matyáš Soukup

Studuje žurnalistiku na FF UPOL. Psaní jej baví již od střední školy, kde se začal věnovat poezii.

Tipy z kalendáře akcí: