V Plzni se testuje první chytrá tramvaj
Nové technologie a udržitelné přístupy v Plzni mění město na chytré a ekologicky přívětivější místo. V červenci 2024 začala první chytrá tramvaj jezdit po testovacím okruhu na Borských polích. Vývoj technologie probíhá v rámci projektu DIDYMOS.
Tramvaj je vybavena speciálními jednotkami umožňujícími komunikaci s dopravní infrastrukturou pomocí kamer a lidarů. Vůz tak může reagovat na překážky na trati nebo přecházející chodce a díky 5G síti upozorňovat na blížící se vozidla integrovaného záchranného systému (IZS).
Škoda Group instalovala do tramvaje Škoda 40T antikolizní systém ACS, který je základem autonomní dopravy. Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group, zdůrazňuje, že cílem je vyvinout plně autonomní tramvaj, která zvýší bezpečnost a efektivitu městské dopravy a přispěje k udržitelnosti měst. Pilotní testy na tramvajové smyčce u Západočeské univerzity v Plzni ověřily funkčnost těchto technologií v kritických situacích, včetně detekce překážek a informování okolních vozidel o nehodách.
Podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka dojde v Plzni v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám. „Jen na tramvajích je to každým rokem okolo 100 dopravních nehod se škodou až 5 mil. Kč. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází,“ dodává Ptáček.
Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s tramvajovou smyčkou. „Naše práce spočívala především ve vizualizaci dat z digitálního dvojčete tramvajového úseku nad 3D modelem Plzně a rozšíření tohoto modelu o vybrané 3D objekty z HD map, které budou využitelné nejen pro potřeby autonomního řízení, ale i další agendy města Plzně,” vysvětlil Karel Janečka z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Doplněný model v budoucnu umožní další testování autonomních systémů, a to nejen na tramvajích, ale i na automobilech. Právě moderní technologie v nadcházejících letech pomohou zvýšit bezpečnost provozu, ale také komfort řidičů i obyvatel a návštěvníků města Plzně.
Na vývoji technologie spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující INTENS Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, který je financován z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.