Když je reklamy až moc. Z centra Plzně zmizí vizuální smog
Centrum města je roky zaplaveno vizuálním smogem. Nadměrné množství plachet na fasádách budov, bigboardů, billboardů, LED obrazovek, plakátů a dalších nehezkých prvků ale v snad dohledné době zmizí. Podle vedení města musí nové nařízení na vyčistění veřejného prostoru od poutačů schválit Rada města Plzně a změnu územního plánu musí projednat zastupitelé. Opatření tak s největší pravděpodobností začne platit od 1. ledna 2026.
„Plzeň a Plzeňané si zaslouží kultivovaný veřejný prostor. Proto jsme se rozhodli vymístit z širšího centra města velkoformátovou reklamu a další všemožné reklamní poutače, které můžeme vidět prakticky na každém kroku, ať už se jedná o různé plachty, polepy, billboardy nebo třeba reklamní lavičky,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
„Náš zásah tímto koncentrujeme na nejcitlivější oblast města. Osobně jsem přesvědčen, že v případě vizuálního smogu převažuje negativní vliv nad pozitivním, a proto vítám, že se mi podařilo nápad na regulaci prosadit. A to i přesto, že si uvědomuji dopad na soukromý sektor, který z reklamy profituje. Věřím ale, že odstranění reklamních ploch z ulic i budov v centru naše město ještě více zkultivuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.

Regulace se bude týkat vymezeného území zahrnujícího městskou památkovou rezervaci a přilehlá významná veřejná prostranství, viz přiložená mapka. V této části širšího centra se aktuálně nachází přibližně 42 velkoformátových plachet na fasádách budov, 13 billboardů, 3 LED obrazovky a 57 reklamních laviček. Ne všechna tato zařízení však zmizí okamžitě po zavedení nového opatření, protože u některých bude nadále platit stavební povolení.
Regulaci bude řešit jednak připravovaná změna číslo 4 Územního plánu Plzně, jež zahrne umisťování reklamních zařízení větších než 8 metrů čtverečních (stavba), a jednak také nařízení Rady města Plzně, jež se zaměří na reklamní plachty a další vybrané typy reklamních zařízení, které nemají povahu stavby.
„Naopak omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ uvedla Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který se tématu veřejného prostoru věnuje.
Vizuálním smogem je v centru města zcela jistě nejvíce zatížené Palackého náměstí. Podívejte se, jak lokalita aktuálně vypadá.
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.