Kyberpunk v hudbě. O tom, když lidé ztratí nadvládu nad technologií
Kyberpunk, původem literární žánr vyprávějící o světě poté, co se naše civilizace buď nuceně nebo dokonce dobrovolně stane otrokem moderních technologií, se dříve nebo později musel projevit i v hudbě. A jak už tomu bývá u muzikantů zvykem, z hudebního kyberpunku se stal doslova svět ve světě. S heslem „s pokrokem ke dnu“ se ztotožnilo mnoho kapel a hudebníků.
Kraftwerk – Man-Machine (1978)
Němečtí Kraftwerk by vydali na samostatný článek. Právě tato stále aktivní čtyřka je jakýmsi Adamem (nebo Evou) elektronické hudby. Začínali již na konci šedesátých let a tehdy je ještě nikdo nechápal. Zlom přišel až v roce 1974 s hymnem Autobahn opěvujícím německé dálnice. Přestože tvorba Kraftwerk není žádný kyberpunk, právě oni vydali vůbec první desku, která vypráví o spojení moderních technologií a člověka. Právě album v některých pasážích dává jasně najevo, jak to se světem může dopadnout. A jestli vám je skladba „The Model“ povědomá, pak máte pravdu. Mnozí ji znají jako cover verzi Das Modell od kapely Rammstein.
Front 242 (vše od roku 1982 až do současnosti)
Otcové EBM (electronic body music). To jsou belgičtí Front 242. Tihle, dnes již postarší pánové, napsali v roce 1982 opus temné elektroniky nazvaný Geography, na nějž navázali několika strach nahánějícími deskami koketujícími s industriální tématikou i okultismem. Když se v devadesátých letech otevřely hranice a tehdejší mládež poslouchající Depeche Mode a novoromantiky si konečně mohla na plno užívat muziky bez omezení, právě kazety s podivnými názvy alb 06:21:03:11 Up Evil a 05:22:09:12 Off se staly jakýmsi mementem pro úpadek vyspělého světa. Přesto se nejedná o úplně cyberpunkové desky. O to se postarali jiní. I tak se kolem Front 242 vytvořil doslova kyberkult, který si mimochodem budete moci poslechnout naživo příští rok v Praze.
Billy Idol – Cyberpunk (1993)
Billy Idol patří k umělcům, kterého snesou i běžná rádia, a tak se písně z jeho koncepčního alba Cyberpunk vesele pouštějí do éteru. Billy ve skladbách zpívá o zemi plné odpadků, světě bez náboženství, o heroinu, o betonovém království nebo třeba o Adamovi v řetězech. Jednu skladbu věnoval kultovní knize Neuromancer spisovatele Williama Gibsona. Právě tento román definoval nový literární subžánr kyperpunk.
David Bowie – Outside (1995)
David Bowie dotahoval své koncepční projekty k dokonalosti. To samozřejmě platí i pro jeho experiment Outside vydaný v roce 1995. Outside je náročnou deskou jak na poslech, tak na pochopení. Kritikou však byla přijata nečekaně pozitivně a Bowie, který na albu jemně koketuje s elektronikou a temnými vizemi, se nesmazatelně zapsal do historie hudebního kyberpunku. Mimochodem skladbu I’m Deranged si vybral režisér David Lynch jako úvodní píseň k filmu Lost Highway. Ještě před tím Lynch s Bowiem spolupracoval během natáčení filmu Twin Peaks: Fire Walk With Me, kde se zpěvák na chvíli objevil jako ztracený agent Phillip Jeffries.
Nine Inch Nails (vše od roku 1988 až do současnosti)
Další oblíbenci režiséra Davida Lynche. Industriální rockeři Nine Inch Nails (NIN) a jejich lídr Trent Reznor mají za sebou divokou kariéru. V devadesátých letech tito muzikanti dokonce své vize proměňovali ve skutečnost a na pódiích předváděli show, při níž rozbíjeli své hudební nástroje. Poté raději Trent Reznor skoncoval s alkoholem a heroinem. NIN zpívají o lidském zmaru, náboženství a jsou silně ovlivněni existencialismem 20. století. V Česku vystupovali poprvé v roce 1994 a naposledy v loňském roce. V roce 2017 se jim dostalo výjimečné pocty, kdy zahráli přímo v Lynchově seriálu Twin Peaks ve fiktivním baru Roadhouse. Právě tam se spojily dva světy, ten náš a svět Lynchův.
Další kyberpankáči
Nelze zapomenout ani na další kapely, jejichž tvorba je kyberpunkem značně ovlivněna. Front Line Assembly, Gary Numan, Skinny Puppy nebo Clock DVA. To je jen stručný výčet projektů, které svoje dystopické vize světa zhudebňují. Někteří svoji tvorbu vyloženě zaměřují na temnou budoucnost, jiní se jí věnují jen na některých albech či singlech.
Kyberpunk v Česku
I v Česku je kyperpunková scéna vcelku živá. Lze zmínit kapely Terminal State nebo Plague Called Humanity. Snad nejvýmluvněji současný kyberpunk popisuje Alex, frontman moravské kapely Plague Called Humanity: „Lidstvo je jak mor, který ničí tuto planetu, ale nakonec vyhubí samo sebe.“
A s tím, jak se technologie vyvíjí, vyvíjí se i kyberpunk. Dnes se kyberpankáči neobávají viditelných hrozeb, jak tomu bylo dříve. Obrovské stroje a roboty vystřídali neviditelní, ale o to zákeřnější predátoři – sociální sítě, fake news, konektivita a korporáty. A jak kyberpankáče poznáte na ulici? Těžko! Jsou mezi námi, sedí v kancelářích, studují ve školách, pracují na pásech. Na rozdíl od klasických „pankáčů“ se vizáží moc neprojevují. Možná je vysledujete tak, že si poslechnete skladby, které jim zní ve sluchátkách nebo pozorně prozkoumáte jejich knihovnu.
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.