Foto: Volné dílo

Proč se v Česku a ve většině světa jezdí vpravo?

Pro většinu současných řidičů je jízda vpravo tak přirozená, že by je ani nenapadlo přemýšlet nad tím, proč tomu tak je. Zemí, kde se jezdí na levé straně, je poskrovnu. Z historického hlediska je ale jízda vpravo relativní novinkou.

Proč se již od dávné historie lidé na koních, v drožkách nebo s povozy pohybovali na levé straně, nikdo přesně neví. Historikové mají několik teorií, z nichž nejvíce a nejpravděpodobněji vyznívá ta, která levostranný povoz považuje za bezpečnější. Většina lidí jsou praváci, a tak i zbraň drží v pravé ruce. Pokud by protijedoucí osoba na koni zaútočila, mohl se jezdec účinněji bránit. Leváci to měli trochu složitější, ale museli se přizpůsobit.

Kdo způsobil dopravní revoluci? Napoleon nebo kočí?

Ve velké části starého kontinentu se začalo poprvé jezdit na pravé straně na přelomu 18. a 19. století a ani o této dopravní „revoluci“ nemají historikové jasno. Pravděpodobně šlo také o bezpečnost, ale tentokrát ne o tu vlastní, ale o bezpečnost protijedoucích. Koncem 18. století se začal rozmáhat provoz dostavníků tažených několika koňmi. Vozka sedával na levém koni posledního páru a pravou rukou popoháněl přední zvířata bičem. Pokud jel na levé straně cesty, ohrožoval bičem jezdce nebo vozy v protisměru. Proto se postupně povozy přesunovaly na pravou stranu.

Známou teorií je i zavádění pravostranného provozu Napoleonem (1769 – 1821). Tento vojevůdce byl údajně levák, a aby udržel výhodu v případě napadení, začal zavádět pro leváky výhodnější jízdu vpravo na všech územích, která dobyl.

Plechová Líza – automobil, který postavil Ameriku na kola a stal se nejvýznamnějším vozem 20. století

V Československu vpravo až v roce 1939

Od konce 1. světové války byl v Evropě, co se týče silniční dopravy, určitý zmatek. V každé zemi se jezdilo po jiné straně, a tak se v roce 1926 k zavedení jízdy vpravo v dohledné době zavázaly signatářské státy Pařížské úmluvy. Podíl na tom, proč se ve většině zemí světa jezdí právě na této straně vozovky, mají i automobily vyráběné v USA, které se masově dovážely do Evropy. Americké vozy měly volant na levé straně, což řidičům pohybujícím se na levé straně značně ztěžovalo pohled do protisměru.

V Československu se začalo jezdit vpravo teprve před 80 lety, a to v březnu 1939. Původně k tomu mělo dojít až v květnu, ale novinku urychlilo nařízení Adolfa Hitlera, který začal v Protektorátu Čechy a Morava zavádět německá pravidla. Změna se však netýkala jen silniční dopravy, přizpůsobit se musely i tramvaje. První den jízdy údajně proběhl celkem v klidu, přesto se stalo 26 drobnějších nehod, které převážně způsobili nepozorní chodci, kterým novinka také zamotala hlavu, zejména při přecházení silnic a při vystupování z tramvají.

Galerie:


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí:

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru