Obchodní pasáž a restaurace na peróně. Budově plzeňského hlavního nádraží byla vrácena ztracená noblesa
Železniční doprava zažívá rozkvět. Architektonický ateliér A8000 spolu se SUDOP PRAHA navrhli novou podobu výpravní budovy hlavního nádraží v Plzni. Architekti zde vrátili prostorám nádraží architektonický půvab a nový život. Nejvýraznější změnou prošel pohyb cestujících. Ti nyní mají k dispozici přehledný centrální prostor pokladen, rozšířenou obchodní pasáž a také možnost zajít si na oběd do restaurace přímo na nástupišti. Barevné ladění se vrátilo k původní krémové a šedé a v hlavní hale se objevila replika historické dlažby. Celkové náklady na rekonstrukci přesáhly jednu miliardu korun.
Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu roku 2021. Stavební práce si vyžádaly více jak tři roky. Celý objekt dostal novou střechu i fasádu.
„Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Největší proměnou interiéru prošla horní hala, která se nově stala obchodní pasáží. Díky tomu se nádraží přizpůsobilo současným trendům a proměnilo se na multifunkční dopravní a obchodní centrum, kde cestující mohou pohodlně vyčkat na svůj vlakový spoj. Obchodní plochy se rozšířily o 150 m², přičemž horní hala nyní vyniká svým světlým a otevřeným prostorem.
Ateliér A8000 přistoupil k proměně interiéru historického nádraží sebevědomě, ale s respektem k původnímu objektu. Došlo například ke změně barevnosti. Nově tak interiéru, stejně jako tomu bylo před padesáti lety, vévodí citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změnilo výraz a získalo ztracenou noblesu. Interiér doplnil odolný sedací nábytek z litého materiálu jako je corian. Dlažba je provedena jako replika původní historické dlažby.
Zásadní úpravou prošla centrální pokladna pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si mohou koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti usilovali především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuálním sjednocení. Ústřední pokladny proto spojil černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety jsou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomáhají nové systémy orientace. Celý prostor je sledován bezpečnostními kamerami.
„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou je restaurace se zahrádkou, která oživuje nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak mohou vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojují nové celoprosklené dveře.
Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renesančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907. Na rozdíl od většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna. Celkové náklady stavby dosáhly 1 030 000 000 korun.
Galerie:
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.