S novým jízdním řádem dochází v kraji k výrazným změnám ve veřejné dopravě

Od 9. prosince 2018 dochází v Plzeňském kraji k jedné z největších změn v jízdních řádech za poslední roky. Mezi nejmarkantnější patří určitě svým rozsahem úprava trasy na trati Plzeň – Praha, najdou se ale i další změny, které lidem usnadní cestování veřejnou dopravou.


 Z Rokycan do Plzně za 11 minut

Často je veřejná doprava brána jako pomalejší bratr automobilové dopravy. Ne vždy to však platí, na trati 170 z Plzně na Rokycany určitě nikoliv. Rychlík dojede z Plzně do Rokycan za 11 minut, osobní vlak potřebuje jen 16 minut. Jde o velmi významné zrychlení, například autobus potřebuje více než dvojnásobnou dobu oproti rychlíku. Na trase Plzeň – Rokycany byly přidány osobní vlaky, v oblasti Rokycanska se zvyšuje i počet autobusů. „Do Strašic pojede ve špičce autobus z Rokycan po 30 minutách, rozšířili jsme počet spojů o víkendu. Do Mýta a Zbirohu pojedou autobusy z Rokycan po hodině, více spojů se dočkají cestující z Rokycan do Volduch, Radnic či Mirošova,“ potvrzuje náměstek hejtmana pro oblast dopravy, Pavel Čížek.

Více autobusových spojů pojede i na trase mezi Plzní, Chrástem, Břasy a Radnicemi. Kromě večera pojede autobus každé dvě hodiny, odpoledne a ráno častěji, více spojů se dočkají obyvatelé o víkendu. „Po zprovoznění Ejpovického tunelu také pojedou všechny vlaky z Radnic přímo do Plzně. Trať Radnice – Chrást se tak prodlouží na trať Radnice – Chrást – Ejpovice – Plzeň,“ doplňuje Pavel Čížek. Například do Chrástu však budou jezdit spoje z Doubravky po třiceti minutách ve špičce, do Dýšiny začnou zajíždět autobusy od Radnic či Volduch.

V Plzni na nový Terminál

V krajském městě se s nástupem nového jízdního řádu 9. prosince otevře zbrusu nové autobusové nádraží v Šumavské ulici. Moderní terminál bude zatím sloužit linkám z jižního a východního Plzeňska. Cestující budou moci vystoupit nedaleko centra s přestupem takřka na všechny trolejbusové a dvě tramvajové linky. Se zprovozněním Terminálu jsou upraveny linky ve směru Zruč-Senec nebo víkendové spoje do Kralovic. „Ve směru Zruč-Senec pojedou autobusy ve špičce po třiceti minutách, dále do Hromnice po hodině. Přibydou starosty žádané spoje o víkendech či dopoledne,“ vysvětluje Zdeňka Kmochová z POVEDu (Plzeňského organizátora veřejné dopravy), který změny připravoval a dodává: „Víkendové spoje Kralovice – Kaznějov – Plzeň jezdí v prokladu s osobními vlaky a budou v Plzni navazovat na Západní Expresy do Prahy“.

šumavská plzeň
Terminál Šumavská během stavby.
Na jih novými vlaky a více spoji

Na Terminál Hlavní nádraží dojedou i autobusy z jižního Plzeňska. I zde je upravený koncept dopravy. „Počet cestujících byl dosti slabý, upravili jsme tudíž koncept, aby ve špičce jezdily autobusy z Plzně na Chválenice po třiceti minutách, dále do Neuraz a Chlumu po hodině. Zlepší se spojení i z přestupních uzlů Nezvěstice a Blovice například do Spáleného Poříčí, Míšova či Letin“, upřesňuje specialista na dopravu ze společnosti POVED Martin Fencl. Přestup mezi autobusovou a drážní dopravou se v této oblasti bude realizovat na moderní elektrické vlaky RegioPanter, které jsou bezbariérové a klimatizované. „Na trase z Plzně do Nepomuku jsou vlaky rychlejší a pohodlnější, zrušili jsme proto souběžné autobusy. Například do Šťáhlav pojedou autobusy v prokladu s vlaky, v souhrnu jde ve špičce o interval 20 – 30 minut“, dodává Martin Fencl. Důležitým faktorem je zvýšení počtu osobních vlaků. Pomůže to zkvalitnit i dostupnost Šumavy – ze Sušice pojede s přípojem od vlaků více autobusů o víkendech mimo hlavní letní sezónu do Srní či Modravy.

Více o novém Terminálu

Nové autobusové nádraží má celkem 9 odjezdových stanovišť a jedno příjezdové, v prvním roce provozu na něj budou jezdit především linky z jižního a východního Plzeňska. Od roku 2020 budou na terminál zajíždět všechny páteřní linky, kromě linek ze severního Plzeňska. Ty přibydou na terminálu po dostavbě přeložky silnice I/20 Plaská – Na Roudné, a to z důvodu eliminace vysokého zpoždění na dnešní Jateční ulici. Ve večerních hodinách a o víkendu budou na terminál zajíždět i krátké příměstské linky, které jinak budou končit na těchto přestupních uzlech.

Přehled linek a stanovišť + fotky