Ilustrační foto. Zdroj: Volné dílo

V 60. letech se testovala změna klasifikace žáků. Zajímavý experiment se však realizace nedočkal

Klasifikace žáků základních, středních a některých dalších škol pomocí stupnice 1 až 5 má v našich končinách silně zakořeněnou tradici. V polovině šedesátých let minulého století se o změnu tohoto hodnocení v praxi pokoušel tým okolo doktora Jána Velikaniče (1920-1975), a tak si někteří žáci mohli domů na vysvědčení přinést pětku, aniž by znamenala tu nejhorší známku.

Nedostačující klasifikace?

Na počátku 60. let začaly mít někteří odborníci pocit, že stávají klasifikace je s ohledem na dobu nedostatečná. Na podnět Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského se od školního roku 1965/1966 začalo možnou změnou hodnocení zabývat Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Úkolem prověřit stávající hodnocení a navrhnout nové řešení byl pověřen tehdejší odborník na pedagogiku a hodnocení Ján Velikanič.

Experiment se rozběhl celkem rychle. Velikanič společně s řadou dalších odborníků zpracoval několik návrhů možného hodnocení a do pokusu se zapojilo několik škol po celém Československu. Odborníci tehdy nespolupracovali jen s pedagogiky, ale také s laickou veřejností, převážně s rodiči.

Velikanič navrhl několik možných klasifikací. Některé se přibližovaly zavedenému konceptu, jiné jej zcela bořily. Není překvapením, že po několikaletém výzkumu hodnotili učitelé i pedagogové nejlépe ty varianty, které se nejvíce přibližovaly klasickému hodnocení, podobně tomu bylo se známkováním chování.

Ján Velikanič vycházel z přesvědčení, že ke kvantitativnímu hodnocení je vhodné uvádět i doplňující slovní hodnocení žáka, a tak navrhoval několik možných stupnic klasifikace doplněných o komentář vyučujícího. Jednalo se vždy o stupnici pro prospěch a stupnici pro chování, jedna z testovaných variant však obsahovala pouze individuální klasifikaci bez známkování.

Jaké verze hodnocení Velikanič testoval?

  1. prospěch 1 – 5, chování 1 – 3, slovní hodnocení
  2. prospěch 1 – 3, chování 1 – 3, slovní hodnocení
  3. prospěch 1 – 5, chování 1 – 4, velké slovní hodnocená žáka na vysvědčení
  4. prospěch 1 – 10, chování 1 – 4, velké slovní hodnocená žáka na vysvědčení
  5. pouze slovní hodnocení

Jak všichni víme, žádný z uvedených návrhů se nepodařilo realizovat, a to především kvůli událostem v srpnu 1968. Ján Velikanič vydal své poznatky z experimentu v knize Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiákov v roce 1973. Částečné satisfakce by se mu dostalo v roce 2005, kdy bylo slovní hodnocení zavedeno jako možná alternativa běžného známkování.


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz