Foto: Jirapong Manustrong/ Shutterstock.com

E-commerce v roce 2019 nadále rostla. Co bude v roce aktuálním?

Tuzemská e-commerce má za sebou další úspěšný rok. Současná situace ovšem napovídá, že aktuální situace může veškerý růst poněkud nabourat. Uvidíme na konci letošního roku.

E-commerce v roce 2019

V novém tisíciletí můžeme pozorovat jeden jasný trend – tuzemská e-commerce roste. Dokazují to ostatně i data z minulého roku. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a portálu Heureka.cz dosáhly v loňském roce obraty e-shopů více než 155 miliard korun. To je o 15 % více než v roce 2018. Zároveň z tohoto čísla vyplývá, že se e-commerce na celém maloobchodu v ČR už podílí 12,7 %. Rekordní přitom bylo i předvánoční období, během něhož Češi nakoupili přes internet za 52 miliard korun, takže Ježíšek byl vloni opravdu bohatý.

Ne všechny obchody přežily

Ačkoli e-commerce přinesla v roce 2019 rekordní tržby, musíme zdůraznit, že ziskové nebyly ani zdaleka všechny internetové obchody. Nejvíce samozřejmě vydělali velcí „hráči“. Naopak 4 316 e-shopů vloni zmizelo, což činilo zhruba necelých 11 % všech internetových obchodů. Ne všechny ovšem zanikly, v některých případech mohlo dojít i ke spojení s jiným e-shopem. Menší obchody nedokázaly přežít ve velké konkurenci a roli samozřejmě mohl hrát i nedostatek zkušeností v tomto oboru, který se jeví jako snadný stroj na peníze.

Ačkoli se existenční problémy týkaly především malých e-shopů, problémy měly i některé největší. Do velmi těžké situace se dostal např. Zoot.cz, a to i díky nové konkurenci. V roce 2018 vstoupilo na český trh Zalando a About You, tedy původně německé obchody s módou, které tuzemským trhem dosti zamávaly. Zoot se sice nakonec z problémů oklepal a v srpnu došlo k jeho restartu, nicméně jak Zalando, tak About You jej mezi tím předběhly, když investovaly do marketingu a přinášely velké slevy, které i v roce 2019 prodávaly.

Češi na slevy stále slyší 

Právě slevy jsou faktorem, který se v rámci české e-commerce příliš nemění. Tuzemští zákazníci a zákaznice na ně totiž pořád slyší. Slevové portály jako Kuponer.cz tak nadále disponují nabídkou slev, slevových kupónů či cashbacku, která je opravdu velmi široká. Výše zmíněné Zalando se stalo během poměrně krátké chvíle největším hráčem na poli módní e-commerce a spustilo i obchod zaměřený na slevové nabídky s názvem Zalando-lounge.cz. Pokud se podíváte na Zalando Longue slevy, zjistíte, že lze při nákupu módy ušetřit opravdu výrazně.

Black Friday 2019 aneb není všechno zlato, co se třpytí

Už se stalo tradicí, že se každoročně na konci listopadu mnoho internetových obchodů účastní marketingové akce Black Friday neboli Černý pátek. Ani loňský rok nebyl výjimkou. Některé vybrané produkty si tak mohli nakupující pořídit s výraznou slevou. Tedy zdánlivě. Pokud se podíváme na skutečný stav průběhu Black Friday 2019 kritickou optikou, zjistíme, že i největší e-shopy jako Alza nebo Mall u některých produktů nabízely slevy na produkty, které byly před tímto krokem zdraženy. Reálné slevy tedy byly nižší, než bylo deklarováno, a to u mnoha obchodů. 

Co přinese budoucnost?

Na přelomu roku odborníci odhadovali, že i v roce 2020 poroste česká e-commerce v rozmezí 10 až 15 % a obchody budou své služby nadále zkvalitňovat. Jenže v té době ještě nikdo nemohl očekávat, jaká situace u nás v březnu nastane. Už na konci tohoto měsíce se ukázalo, že největší e-shopy jako Alza a Mall na krizi vydělávají. Na druhou stranu střední a menší internetové obchody od propuknutí pandemie viru SARS-CoV-2 mají nejnižší denní tržby od začátku roku. Uvidíme tedy, co nakonec přinese další vývoj a jaký bude celkový obraz tuzemské e-commerce 2020.





Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 

Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz