Rýsuje se budoucí podoba náměstí Republiky. Město počítá se stromy i se zrušením parkoviště před radnicí
Vítězem jednofázové projektové soutěže o nové uspořádání náměstí Republiky v Plzni je brněnský tým z architektonického a urbanistického studia MAAUS. Po dnešním projednání výsledků v Zastupitelstvu města Plzně začne město jednat právě s vítězem o pořízení kompletní dokumentace. Dojte také ke zrušení parkoviště před radnicí. Samotná úprava náměstí by mohla začít v roce 2026.
„Mám velkou radost z vítězného návrhu a z toho, že na něm byla shoda všech odborníků včetně památkářů. Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů. Vítám i fakt, že návrh umožňuje etapizaci, což považuji za zásadní jak směrem k veřejnosti, tak s ohledem na rozpočet. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionu korun na realizaci,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby byly minimalizovány nutné přeložky a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů.
V jižní části náměstí, kde se nyní nachází objekt veřejných toalet, bude vysazena skupina stromů. Toto prostranství projde úpravou, která vytvoří prostor pro odpočinek a občerstvení. Stromy budou rozmístěny tak, aby neomezovaly výhled na katedrálu. Před ní zůstane dostatečně velká plocha pro pořádání kulturních akcí.
„Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Tramvajové tratě ani zastávky nejsou v návrhu měněny. Stejně tak obsluha náměstí autobusy zůstane zachována.
„Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí, několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Na komunikacích je navržená hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.
Podle ředitelky Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Ireny Vostracké nyní začne město jednat s vítězi návrhu o zpracování projektové dokumentace. „Stávající návrh není stoprocentním dogmatem, nad některými dílčími návrhy ještě povedeme diskuzi a některé nápady budeme rozvíjet. V příštím roce by měl vzniknout projekt a se zahájením úpravy počítáme pro rok 2026,“ uvedla Irena Vostracká.
Místo, o kterém píšeme:
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.