Obchody a další činnosti otevřou v pěti vlnách. První v pondělí 20. dubna
Vláda včera představila dlouho očekávaný harmonogram uvolňování opatření týkající se podnikatelských a dalších činností. První obchody se otevřou již v pondělí 20. dubna, na některé si budeme muset počkat až do června. Uvolní se i opatření ve školách.
Pět etap má harmonogram postupného uvolňování podnikatelských a dalších činností. V úterý 14. dubna ho projednala vláda. Scénář mimo jiné počítá s tím, že od pondělí 20. dubna budou moct opět začít fungovat řemeslníci, autobazary a autosalóny, farmářské trhy či tréninky profesionálních sportovců na venkovních sportovištích za přesně definovaných podmínek. Rovněž se budou moct konat malé svatby či individuální konzultace a zkoušky pro studenty nejvyšších ročníků na vysokých školách. K dalšímu zmírnění by mělo – vždy samozřejmě v závislosti na vývoji situace v kontextu s pandemií koronaviru – docházet postupně v potřebném v časovém rozestupu.
Pokud se epidemiologická situace nezhorší, v pondělí 8. června by se měly otevřít i ty největší provozovny, nákupní centra, vnitřní prostory stravovacích provozoven, divadla, zámky či sportovní akce s účastí do 50 osob. V praxi to znamená, že by se k tomuto datu mohly začít bez diváků a v omezeném režimu začít hrát i profesionální soutěže v kolektivních sportech.
Podobný scénář byl připraven i pro školy v České republice. Nejprve, od pondělí 20. dubna, budou povoleny individuální konzultace a zkoušky pro studenty nejvyšších ročníků na vysokých školách při maximálním počtu do pěti osob na jednom místě.
Maturitní zkoušky, závěrečné zkoušky a absolutoria na konzervatořích a vyšších odborných školách a omezené praktické vyučování bude možné uskutečnit nejdříve po 1. červnu a přijímací zkoušky na střední školy poté až v průběhu června. Scénář zatím počítá také s návratem do škol pouze pro děti 1. stupně základních škol, a to od 11. května jen v početně omezených skupinách patnácti dětí a jedno dítě v lavici. Žáci druhého stupně by mohli do školy až v průběhu června, a to opět v menších skupinkách formou třídnických hodin.