Americká třída by mohla být bez většiny aut již letos v létě
O tom, že Americká třída není zrovna reprezentativní městskou třídou, nemá smysl diskutovat. Ke zlepšení její pověsti by mohl přispět odklon automobilové tranzitní dopravy. Již v únoru budou zastupitelé města o tomto záměru jednat.
Americkou třídou denně projedete 14 tisíc automobilů, 24 tisíc cestujících pak využívá hromadnou dopravu a dalších 32 tisíc lidí nastoupí a vystoupí v zastávkách U Práce a Mrakodrap. Výsledek je takový, že stojí v koloně trolejbusy i řidiči aut, z nichž 80 % Americkou třídou jen projíždí. Chodce obtěžují výfukové plyny i hluk. Tak by to samozřejmě být nemělo.
Již v roce 2008 byla ulice rekonstruována se záměrem vytvořit příjemný městský bulvár, přičemž automobily měly být odkloněny na čtyřproudovou ulici U Trati a most Milénia. Tím by se zefektivnila plynulost městské dopravy, která aktuálně na Americké třídě ve špičce nabírá zpoždění asi 10 minut.
Trolejbus se v pracovní dny ve špičce pohybuje průměrnou rychlostí 2,5 km/h. To je polovina rychlosti chůze dospělého člověka.
Z výše uvedených důvodů se 73 % obyvatel Plzně v reprezentativním dotazníku vyjádřilo, že souhlasí s omezením automobilové dopravy v centru, pokud budou zlepšeny podmínky pro pěší, městskou dopravu a zkvalitní se veřejný prostor.
Odklon tranzitní automobilové dopravy z Americké by neznamenal jen úlevu cestujícím v hromadné dopravě a chodcům. Chystá se vysázení dalších stromů a rozšíření chodníků u zastávek a na nárožích. Pokud se záměr podaří prosadit, Americká by mohla být bez aut již letos v létě.