Foto: Irena Šterbová, DJKT

Soubor činohry DJKT bude v kuchařské soutěži zkoumat, jak se vaří nacionalismus

Součástí dramaturgické linie činoherního souboru plzeňského Divadla J. K. Tyla je uvádění autorských textů, které vznikají především pro komorní prostředí Malé scény. Po úspěšných inscenacích jako například 50 odstínů (České porno) soubor pokračuje uvedením hry Dortel s podtitulem Jak se vaří národ dramatika Kryštofa Pavelky a režiséra Adam Skaly. Světová premiéra komedie, která v prostředí dnes mimořádně populárních kuchařských soutěží zkoumá, jak se vaří nacionalismus, je naplánována na 26. září 2020 na Malé scéně DJKT. Původně se premiéra měla odehrát v květnu tohoto roku. 

Autor hry, dramatik Kryštof Pavelka, měl dle svých slov nápad realizovat divadelní kuchařskou show již v minulosti. „Propojit tento nápad s vařením české národní identity i pohnutou historií Plzně byl pak už jen další logický krok. Reflexí společenské a politické krajiny jsem se ve svých uváděných hrách zabýval vždy,“ přibližuje vznik inscenace sám autor a dodává: „Vedle hlavního tématu – vlastenectví – je Dortel hrou o zmatení pojmů a manipulaci, která toto zmatení bez skrupulí využívá. Žijeme v hypermedializované, datově nasycené době a zdálo by se, že každý si během pár vteřin může opatřit relevantní a podložené informace o světě kolem něj. Opak je pravdou. Šíří se neuvěřitelné bludy, často o neoddiskutovatelných a prokazatelných skutečnostech.“ Mladý režisér Adam Skala, který si své profesní zkušenosti rozšířil například spoluprací s Divadlem v Dlouhé nebo s Divadlem na Fidlovačce, komentuje hru slovy: „V inscenaci se zabýváme hlavně tím, jak je dnes snadné nacionální smýšlení monetizovat. Zloba dnes nevyvěrá z pokroucené představy o lepší budoucnosti národa, ale z prachobyčejné lidské hamižnosti.“

Soutěžící, kteří se budou ucházet o diváckou přízeň a zároveň hledat ten pravý recept na vlastenectví, ztvární Vladimír PokornýMartin Zahálka ml., moderátorem kuchařské show se stane Libor Stach. V dalších rolích se objeví Jan Maléř, Kamila ŠmejkalováPavel Pavlovský, pro jehož postavu byl inspirací autorův dědeček. „Můj děda pochází z Plzně, zažil osvobození v pětačtyřicátém i povstání dělníků ze Škodovky v roce 1953. Takže dost z toho, co Stařec říká, jsou vlastně vzpomínky mého dědy, byť pochopitelně upravené pro potřeby textu. Stařec v Dortelu reprezentuje historickou paměť a kontinuitu příběhu, připomínku, že jsou pořád ještě mezi námi lidé, kteří u toho byli a vědí, jak to bylo, ať už si na internetu či jinde vyřvává, kdo chce co chce,“ upřesňuje Kryštof Pavelka. 

Název inscenace Dortel v sobě pojí název cukrářského výrobku a zároveň jméno jisté vyhraněné hudební skupiny. I když se v inscenaci objeví postava, inspirovaná Tomášem Hnídkem, frontmanem kapely Ortel, Kryštof Pavelka zdůrazňuje, že se hra životem nebo dílem pana Hnídka nezabývá. „Ta inspirace je spíše volná a slouží především k dokreslení určitého typu přemýšlení a vidění světa, o kterém text je. Jinak ovšem hra ani připravovaná inscenace nejsou primárně o životě a díle pana Hnídka, to určitě ne.“ Dramaturg Zdeněk Janál k tématu doplňuje: „Samozřejmě, že Dortel není životopisnou hrou, ale řadu odkazů na Tomáše Ortela i jeho fanoušky s sebou nese. Jsem rád, že Kryštof Pavelka zkoumá tento fenomén dnešní doby nikoli skrze hlavní aktéry, ale skrze tzv. normální chlapy, kteří chtějí v televizi předvést své ‚normální‘ kuchařské umění a v neposlední řadě se svěřit se svým náhledem na dnešní ‚multikulti svět‘. Zobrazovaná témata jsou dnes četně probíraná nejen v mediálním prostoru, ale například také v poloanonymních diskusích na sociálních sítích. Předpokládám, že i naše inscenace může k různým debatám vybízet – a proto jsme se rozhodli po vybraných reprízách uskutečnit setkání publika s tvůrčím týmem inscenace. K rozhovorům však přizveme také zajímavé hosty, znalce diskutovaných témat.“



Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 

Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz