Na testovací trolejbusovou linku do Malesic vyjel zapůjčený trolejbus
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) si po úspěšném zkušebním zimním provozu trolejbusové linky do Radčic, Křimic a Malesic zapůjčily pro testování bateriový trolejbus od ostravské EKOVY ELECTRIC. Bateriové trolejbusy jsou pro PMDP i město Plzeň cestou k rozvíjení ekologických elektrických trakcí bez nutnosti budování nové infrastruktury.
„Chceme rozvíjet ekologickou městskou veřejnou dopravu efektivně i ekonomicky. Hlavním přínosem samozřejmě bude navýšení podílu bezemisní dopravy, zlepšení životního prostředí na území města Plzně
a zejména pak v obytných čtvrtích. Trolejbusy také představují nejtišší druh dopravy, který provozujeme,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
Zapůjčený trolejbus je od dnešního dne využíván na lince 19 spojující východní a západní část Plzně. Na trati od Ústředního hřbitova přes centrum až do Křimic a Malesic testují PMDP od loňského podzimu nasazení bateriových trolejbusů, díky kterým by se elektrická trakce mohla rozšiřovat i bez nutnosti budování nové infrastruktury.
„Plzeň byla vždy přirozenou baštou trolejbusů se značkou Škoda. Možnost zapůjčení moderního trolejbusu vyrobeného kompletně jinde a s jinou než plzeňskou ‚DNA‘, je pro nás unikátní,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP, a dodává: „Zajímavé pro nás určitě bude i to, že zjistíme zkušenosti řidičů z ovládání vozu i dojmy cestujících z jízdy. Hodláme maximálně využít možnost kombinace obou režimů, tedy jízdy na trolej a na baterii.“
Na první pohled se zapůjčený trolejbus liší nejen ostravskou modrou barvou, ale především karoserií. Ta nepochází z dnes běžných sériových produkcí autobusových výrobců Solaris, Sor nebo Iveco, ale vznikla
v českém závodě EKOVA. Odlišný je i elektricky – výrobcem elektrické výzbroje je pražská firma Cegelec.
Zkušební provoz na lince 19 je pro PMDP mimořádný po technické i provozní stránce. PMDP již úspěšně zvládly odjezdit celou zimní sezónu a další výzvou určitě bude letní období, kdy budou díky klimatizaci vyšší nároky na baterie vozů.
„Prioritou PMDP i města Plzně je elektrifikace městské veřejné dopravy na Severní Předměstí. Nabízí se využít bateriové trolejbusy i na linkách 27 a 33. Bez investice do trolejbusové trati se to neobejde, ale nemusíme řešit komplikované vedení trolejí historickým centrem a přes mosty. České vládní i evropské strategie takové projekty chtějí podporovat i v příštích letech, musíme být připraveni. Máme vytipované i další autobusové linky, které už dnes jezdí z části pod trolejemi,“ doplňuje Ptáček.
Zapůjčený trolejbus plánují PMDP využívat minimálně měsíc, aby porovnaly jízdní vlastnosti s vozy ze svého vozového parku.