Lávka přes silnici na Třemošnou začne chodcům a cyklistům sloužit v červnu
Nová lávka u Kamenného rybníka nad rozšířenou silnicí vedoucí z Plzně na Třemošnou i přes železniční trať do Žatce se pro pěší i cyklisty otevře 21. června. Lávka dlouhá téměř 130 metrů umožní chodcům bezpečně přecházet od Kamenného rybníka směrem k arboretu Sofronka a k Seneckému rybníku. Náklady na vybudování lávky a veřejného osvětlení podél cesty od zastávky železnice Plzeň – Bolevec směrem k lávce si vyžadují investici zhruba 27 milionů korun včetně DPH a jsou hrazeny z rozpočtu města Plzně. Stavba lávky byla zahájena ve druhém čtvrtletí roku 2019.
Dokončení lávky se muselo dvakrát posunout. Nejprve z předpokládaného květnového termínu 2020 na letní měsíce, důvodem byla opatření proti šíření pandemie koronaviru. Následně byly v květnu 2020 zjištěny při technické prohlídce mírné nestandardní pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny, které u takto složitého technického řešení nelze nikdy zcela vyloučit. Odbor investic Magistrátu města Plzně, jenž zajišťoval stavbu lávky, zároveň zadal odborné posouzení stavu lávky nezávislé instituci – Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze.
„Na základě výstupů dlouhodobého měření a expertního posudku zpracovaného Českým vysokým učením technickým v Praze předložil projektant novou realizační dokumentaci stavby, kde byl podrobně rozpracován systém zesílení lávky včetně jednotlivých na sebe navazujících pracovních postupů. Primárně musela být demontována ložiska na obou krajních opěrách a bylo řešeno zajištění konstrukce pomocí speciálního rámu s předepnutými táhly u obou středových pilířů. Následně bylo přistoupeno k samotnému zesílení všech čtyř pilířů. Pro zesílení byla použita projektem předepsaná výztuž a speciální samozhutnitelná betonová směs s polypropylenovými vlákny,“ vysvětlil Pavel Grisník, vedoucí magistrátního odboru investic.
Na začátku května proběhla betonáž posledního čtvrtého pilíře, nyní probíhá osazení ložisek na obou krajních opěrách lávky. Předpokládaný termín uvolnění pomocných táhel a spuštění lávky do definitivní polohy byl konec minulého týdne. Po spuštění nosné konstrukce lávky proběhne montáž mostních dilatačních závěrů, zábradlí a finálně bude aplikována izolace pochozí části lávky. Provedeny ochranné nátěry konstrukce, napojení na přilehlou cyklostezku a terénní úpravy,.
Zpřísněná statická a dynamická zatěžovací zkouška proběhne na přelomu května a června 2021.
Ředitelství silnic a dálnic pod lávkou rozšířilo silnici I/27 na Žatec ze dvou na čtyři jízdní pruhy v délce zhruba 1,6 kilometru, a to od Třemošenského rybníka na Třemošnou. Rozšíření této značně frekventované komunikace přispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Dne 1. dubna 2021 v odpoledních hodinách došlo k úplnému zprovoznění stavby I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík.