Modernizace tunelu Valík na D5 u Plzně potrvá celé prázdniny. Poté jím bude možné projíždět stovkou

O víkendu odstartovala částečná uzavírka tunelu Valík na dálničním obchvatu Plzně. Omezení potrvá celé letní prázdniny a pokud půjde vše podle plánu, 9. září zde budou moci řidiči jako prvním českým tunelem projíždět stokilometrovou rychlostí.


V současné době je uzavřen tubus ve směru na Rozvadov a řidiči zde projíždějí obousměrně ve směru na Prahu. Před zúžením se v pondělí, první pracovní den uzavírky, tvořily kolony kamiónů. Řidiči mohou s podobnou situací počítat po celé léto. 28. července dojde k uzavření druhého tubusu a projíždět se bude zmodernizovanou částí směrem na Prahu. K největšímu omezení dojde o víkendu 7. a 8. září, kdy se Valík kompletně uzavře a v jeho útrobách proběhnou bezpečností zkoušky, na základě kterých dojde k rozhodnutí, zda bude umožněna vyšší povolená rychlost. Tunel ale může být neplánovaně uzavírán i během letních prázdnin, proto by se řidiči projíždějící na této části dálnice D5 měli připravit na možné objížďky.

Zatím se 390 metrů dlouhým Valíkem, ale i jinými dálničními tunely v Česku, jezdí maximálně osmdesátkou. Valík má být první vlaštovkou a vzorem pro další tuzemské tunely, kde by mohlo v budoucnu také dojít k úpravě maximální povolené rychlosti. Zatím je takových tunelů vytipováno devět.

Valík je moderním dílem. Oba tubusy jsou pod nepřetržitým kamerovým dohledem. Jejich výbava obsahuje i nouzové odvětrávání v případě nehody či znečištění. Pro krizové situace je vybaven akustickou signalizací a reproduktory, které mohou řidiče informovat v několika jazykových mutacích. Vzhledem ke krátké délce tunelu se lze v tubusech dovolat mobilními telefony. Každý tubus je také vybaven množstvím čidel, které dokáží lokalizovat přesné místo požáru v řádu sekund. V neposlední řadě nechybí informační tabule před vjezdem do tunelu. K tomu, aby se tunelem mohlo projíždět pohodlně stokilometrovou rychlostí, je nutné vylepšit osvětlení v obou tubusech a instalovat další bezpečnostní prvky. Celková cena prací vyjde asi na 150 miliónů korun.