O osudu plzeňského Rondelu se rozhodne v červnu. Mosty půjdou nejspíš k zemi

Plzeňští zastupitelé budou v červnu rozhodovat o budoucnosti mimoúrovňové křižovatky zvané Rondel. Špatný technický stav obou mostů i potřeba zlepšit spojení mezi centrem a čtvrtí Lochotín vede k návrhu, jež počítá s vybudováním klasické úrovňové křižovatky namísto mimoúrovňového kruhového objezdu. V případě prosazení návrhu začnou úpravy za čtyři roky po dokončení západní a severovýchodní části městského okruhu.


„Vzhledem k postupně se zhoršujícímu stavu mostů je již delší dobu zřejmé, že je zapotřebí tuto křižovatku upravit. Současně se tím pro město Plzeň naskytla jedinečná šance, fakticky propojit centrum města se Severním Předměstím, které jsou nyní odděleny právě Rondelem. Hledala se tedy podoba tohoto území, která bude pro město Plzeň, Ředitelství silnic a dálnic a zejména pro obyvatele Plzně, kteří tímto místem denně projíždějí, nejvhodnější. Takovéto řešení se nám díky úzké spolupráci se všemi dotčenými stranami podařilo najít. Nyní jej na nejbližším jednání zastupitelstva předložíme k projednání vedení města,“ přibližuje důvody nutných úprav náměstek primátora města Plzně Pavel Šindelář.

Podle náměstka primátora města Plzně pro dopravu a životní prostředí Michala Vozobuleho je potřeba řešit budoucnost křižovatky z několika důvodů. Mosty jsou v takovém stavu, že je nutné je zbourat a postavit nové, nebo vymyslet zcela jiné dopravní řešení. Rovněž je potřeba zajistit dopravní obslužnost nově vznikající čtvrti, která se staví v blízkosti Rondelu. Další současnou potíží je absence tramvajové stanice mezi zastávkami Pod Záhorskem a Sady Pětatřicátníků. Momentální situace neumožňuje vybudování zastávky pro budoucí obyvatele přilehlé oblasti i návštěvníky blízkého nákupního centra.

Město řešilo několik variant úprav křižovatky, z nichž se jako nejvhodnější ukázalo pokračovat v projednávání úrovňové komunikace se třemi dopravními pruhy v obou směrech. Některé jízdní pruhy mají sloužit výhradně hromadné dopravě. Namísto kruhového objezdu budou řídit dopravu semafory. Vzniknout mají cyklostezky a chodníky oddělené od silnice alejí stromů.

„Mimo řešení dopravní situace a nahrazení mostů, které jsou ve špatném stavu, nám nové řešení nabízí také možnost vytvořit pro nově vznikající obytnou čtvrť nové náměstí s kvalitně upraveným pobytovým prostorem. Náměstí využijeme pro umístění hodnotné zeleně, která prostor zpříjemní a zlepší jeho klimatické podmínky. Ve veřejných prostranstvích navrhneme opatření pro smysluplné hospodaření s dešťovou vodou,“ řekl k návrhu architekt Jaroslav Holler z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

Křižovatka Rondel patří k nevytíženějším místům v Plzni. V současnosti, kdy je uzavřen Rooseveltův most, je severní část města propojena pouze Karlovarskou třídou pod Rondelem a Jateční ulicí, kde je navíc doprava komplikována uzavírkou přilehlé Mohylové ulice. V těchto ulicích se tak v podstatě i mimo dopravní špičku tvoří kolony.

Křižovatka, která by měla v budoucnu Rondel nahradit, kapacitně počítá s poklesem dopravy, která bude částečně odkloněna po novém okruhu i s přirozeným nárůstem automobilové dopravy v nejbližších letech. Tato varianta bude v červnu představena plzeňským zastupitelům a 26. června od 17 hodin proběhne prezentace návrhu pro veřejnost ve Sněmovním sále na plzeňské radnici.

Galerie: