Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Zimní únavu způsobuje nedostatek slunečního svitu. Jak si můžeme pomoci?

Souvislost mezi nedostatkem slunečního světla a depresí je poměrně dobře známá věc. Stavy smutku, podrážděnost, malá výkonnost a špatná nálada, to jsou typické znaky takzvané sezónní afektivní poruchy, která se u nás vyskytuje převážně v zimních měsících.

Se sezónní afektivní poruchou se také můžeme setkat pod pojmem zimní únava a podle výzkumů postihuje více ženy než muže. S příchodem jara, kdy se slunce na obloze vyskytuje častěji, únava a malátnost u většiny lidí odeznívá, bohužel se najdou i případy, kdy afektivní porucha přeroste do skutečné deprese.

Zima a tma k dobré náladě nepřispívají

Většina odborníků se shoduje, že nedostatek slunečního záření vede ke snížení hladiny serotoninu a dopaminu. Následkem jsou depresivní stavy a vnitřní nerovnováha. Se stoupající zeměpisnou šířkou, v Evropě jde typicky o skandinávské země, případy sezónní afektivní poruchy rostou. V loňském roce jsme ale mohli obrovský nedostatek slunečního svitu zažít hned v lednu i v našich končinách, slunce totiž vykouklo přibližně jen na 20 hodin, jinak byla obloha šedá a zatažená. Pro porovnání – dlouhodobý roční průměr pro Česko je něco kolem 1600 hodin slunečního svitu.

Život ve stínu sourozence. Jak zabránit nepříjemným pocitům žárlivosti či nedocenění u jednoho z dětí

Vědci také dokázali, že úplná absence světla může vést ke změnám mozku. Neurologové z Pensylvánské univerzity nechali zavřít krysy na šest týdnů do úplné tmy. Výsledkem bylo poškození některých oblastí mozku, které souvisí se změnami nálady. Krysám pomohlo nasazení antidepresiv a dotčené části se poměrně dobře zregenerovaly. Je tak patrné, že světlo je důležitou součástí našich životů, řídí vnitřní hodiny a jeho absence může vést k narušení jejich chodu.

Jako náhražka slunečního svitu může posloužit fototerapie. Jedná se o speciální lampu s intenzivním bílým světlem, které by mělo být aplikováno ráno. Lampa částečně nahradí sluneční svit a v těle aktivuje potřebné procesy, nicméně její užití by mělo být až tou poslední možností. Odborníci spíše doporučují dostatek pohybu na čerstvém vzduchu a i v chladných měsících využít každou příležitost, kdy slunce svítí. Zároveň je dobré podporovat dobrou náladu. Může k tomu přispět i pouhý nákup. Všechny určitě potěší Zalando Lounge slevový kupon nebo nějaký dobrý film. Pokud si ale skutečně nevíte rady, nejlepší je konzultace s odborníkem.

Bazalka jako přírodní antibiotikum, antidepresivum a dokonce i jako vyprošťovák po bujaré noci

Nedostatek vitamínu D má polovina Evropanů

V zimě také přirozeně nepřijímáme vitamín D, který je důležitý pro správné vstřebávání minerálů, jako je vápník nebo hořčík. Jde především o jeho sloučeniny D2 a D3. Syntéza vitamínu D je totiž rovněž závislá na slunečním svitu, konkrétně na ultrafialovém spektru. V létě, kdy je slunce dostatek, stačí běžný pohyb venku a tělo aktivuje vstřebávání této důležité látky.

V zimě je vhodné sluneční svit alespoň částečně nahradit potravinami s vitamínem D. Jedná se především o tučné ryby, a tak by v jídelníčku neměla chybět makrela, losos nebo tuňák. I přes všechna tato známá fakta trpí nedostatkem vitamínu D až polovina Evropanů. Důsledkem je opět únava či bolesti hlavy. Rozhodnete-li se pro doplňky stravy v tabletách či jiných přípravcích, je vhodné zvolit kombinaci vitamínu D a K.


 

Sdílejte:

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:

Přidat na Seznam.cz