Zdroj obrázku: Roman Samborskyi / Shutterstock.com

Co je cirkadiánní rytmus a jak ho podpořit, abyste spali jako v bavlnce

Setkali jste se již s pojmem cirkadiánní rytmus, ale nevíte, co přesně znamená? Přinášíme vám nejenom informace o tom, co se pod tímto pojmem skrývá, ale také tipy a triky na to, jak ho podpořit a tím podpořit zejména svůj zdravý a ničím nerušený spánek.

Co znamená cirkadiánní rytmus

Cirkadiánní rytmus je vlastně jiné pojmenování pro vnitřní hodiny člověka. Délka cirkadiánního rytmu se skrývá již v jeho názvu. Cirka znamená přibližně a diem je výraz pro den. Proto se bavíme o 24hodinovém rytmu, který má v sobě každý z nás. Aby ovšem byly tyto vnitřní hodiny nastaveny správně, je důležité sladit je s hodinami astronomickými. Díky tomu bude čas kdy jít spát a kdy vstávat odpovídat vašim potřebám a denní době.

Co když si svůj rytmus narušíte?

Někdy se může stát, že si své vnitřní hodiny rozhodíte a nastane peklo. Běžně se to stává například u lidí, kteří pracují na směnný provoz. U lidí, kteří mají svůj cirkadiánní rytmus narušený, totiž často dochází k nespavosti a dalším poruchám spánku. Není proto divu, že se u nich následkem toho mohou vyskytovat také výkyvy nálad, deprese a podrážděnost. Proto je nutné zakročit a snažit se podpořit spánek. Jak na to?

Zaměřte se na svůj spánek a pomozte mu

Pro zdravý a kvalitní spánek je nutné pár hodin před ulehnutím do postele podpořit tvorbu melatoninu a vytvořit si večerní rituál před spánkem a toho se držet. Všechny přístroje, které vydávají modré světlo, bez milosti dvě hodiny před spaním odložte.

spánek
Zdroj obrázku: Pixel-Shot / Shutterstock.com

Zdravý spánek podpoří kvalitní matrace

Podpořit zdravý spánek vám pomůže i volba správné matrace. Díky kvalitní matraci vás totiž nebude od příjemného usínání rušit žádné nepohodlí. Existuje hned několik tipů matrací, ze kterých si vyberte tu pravou podle svých preferencí.

Nabídka obchodů s matracemi nabízí:

Při výběru se nezapomeňte zaměřit na výběr správné velikosti matrace, výšku matrace a nepodceňujte ani volbu správné tuhosti matrace.

spánek
Zdroj obrázku: Nastyaofly / Shutterstock.com

Vytvořte v ložnici ideální podmínky pro spaní

K navození příjemné atmosféry před spaním vám mohou dopomoci vonné svíčky s vůní levandule a také levandulové vůně ve spreji, které aplikujete do prostoru ložnici těsně před ulehnutím. Abyste se před ulehnutím do postele uvolnili, vyzkoušejte meditace a další metody, díky nimž docílíte naprosté relaxace.

Věděli jste, že…

Víte, jak poznáte, že trpíte nedostatkem spánku? Pokud usnete do pěti minut po ulehnutí do postele. Průměrná doba usínání se totiž pohybuje v rozmezí od 10 do 15 minut. Pokud pravidelně usínáte kratší či naopak delší dobu, poznáte podle toho, že se u vás vyskytují obtíže spojené se spánkem. Zajímavostí o spánku existuje celá řada a nejspíš o většině z nich nemáte ani ponětí.

spánek
Zdroj obrázku: popcorner / Shutterstock.com

V čem uleháte do postele? Tipy, v čem spát

Na délku vašeho usínání může mít vliv také to, v čem chodíte do postele. Patříte do týmu lidí, kteří vyznávají nošení pyžama? Pokud je vyrobeno z prodyšného materiálu a má volný a pohodlný střih, je to naprosto v pořádku. To samé platí o spaní ve spodním prádle. Jestli vás nikde neškrtí a nezařezává se, není co řešit. Ovšem v případě, že vás pyžamo škrtí, ramínka od noční košile se vám zařezávají do ramen a než stihnete usnout, jste celí zpocení, zvažte výměnu vašeho spacího oděvu.

Zamyslete se nad tím, zda váš cirkadiánní rytmus funguje správně. Probouzíte se každé ráno vyspalí nebo naopak unavení a nevrlí? Stanovte si jasně daný čas, kdy budete chodit do postele a podpořte ho rituálem před spaním. Před ulehnutím do postele se vyhýbejte modrému světlu, kofeinu, přílišné fyzické aktivitě, ale také kouření a pití alkoholu.


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Tipy z kalendáře akcí: