Foto: Ecorra.com

Dioss Rebel: Malý sporťák z Klatov měl našlápnuto k malosériové výrobě. Nakonec vznikly jen tři kusy

Měl to být Rebel. S podporou tehdy mladé televize Nova tomu zpočátku vše nasvědčovalo. Zpopularizovat myšlenku výroby malého českého sporťáku původem z Klatov se firmě Dioss podařilo, horší to bylo s realizací. Dnes je Dioss Rebel jen zamlženou vzpomínkou na devadesátá léta a pouze díky nadšencům se podařilo zachránit tři prototypy. Ostatně více jich nevzniklo, přestože se plánovala výroba 250 kusů ročně.

Psal se rok 1995 a vidět na našich silnicích pohledné kupé moderních tvarů bylo v podstatě nemožné. V té době se plnily stránky časopisů nejnovějšími modely ze světa, vidět je na vlastní oči však bylo spíše sporadické, našim silnicím stále dominovaly socialistické vozy a Favority. Když se v časopisech v televizi objevil Rebel, mnoha snílkům se rozbušilo srdce. Sporťák z našich luhů a hájí? Toho musí být brzy plné silnice.

Škoda Eltra: První český elektromobil montovala plzeňská Škodovka

Velkolepé představení po boku televize

Na Rebelu se začalo pracovat v roce 1994 a na vývoji dvoumístné karosérie s motorem uprostřed se podílel i slavný český designér Václav Král. První prototyp byl vybaven čtyřválcem z Felicie o objemu 1,3 l, ale výkon vozu byl i vzhledem k jeho menší hmotnosti 80 kW. To dovolovalo maximální rychlost slušných 170 km/h. Z Felicie byly i některé další komponenty vozu.

Do roku 1995 vznikl prototyp modré barvy, který dostal jméno Rebel Nova. Slavnostní představení se odehrálo za přítomnosti již zmiňované televize a vtipkovalo se, že vůz stejně jako televize Nova vznikl ve stejném roce, a tak budou společně slavit narozeniny.

Skutečně to vypadalo, že má vůz namířeno k úspěchu. O Rebela se zajímala média i některá dealerství Škody, avšak vůz zatím neměl homologaci a v reálu existoval jeden jediný exemplář.

Škoda Beta: Škatule původem z Ejpovic, která se proměnila v Tatru

Trnitá cesta za snem

Další dva prototypy, žlutý a červený, vznikly společně s firmou Ecorra, která měla pomoci k rychlejšímu náběhu sériové výroby. Zajímavostí je, že byl každý kus vybaven jinou motorizací a nakonec se homologace dočkal jediný kus s motorem o objemu 1,8 l a výkonem 93 kW. Ten už mohl upalovat rychlostí kolem 200 km/h.

Jenže cesta od snu k plné výrobě je dlouhá a drahá a Dioss mezitím vyměnil vedení i preference. Když se nepodařilo projekt malého sporťáku prodat, firma jej poslala k ledu i s třemi prototypy, které zůstaly stát v areálu klatovské pobočky, aniž by se o ně někdo staral.

Firma v Klatovech nakonec zanikla, ale auta se podařilo zachránit. Modrý kus stojí ve sbírce soukromého  majitele, červený se dočkal renovace před pěti lety a o vzkříšení žlutého kousku se postarala parta ze Škodateamu. Z ambiciózního projektu tak zůstaly pouze střípky. Při troše štěstí lze některý z vozů potkat na srazu automobilových nadšenců.

Galerie:


 

Sdílejte:

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:

Přidat na Seznam.cz