Dioss Rebel: Malý sporťák z Klatov měl našlápnuto k malosériové výrobě. Nakonec vznikly jen tři kusy
Měl to být Rebel. S podporou tehdy mladé televize Nova tomu zpočátku vše nasvědčovalo. Zpopularizovat myšlenku výroby malého českého sporťáku původem z Klatov se firmě Dioss podařilo, horší to bylo s realizací. Dnes je Dioss Rebel jen zamlženou vzpomínkou na devadesátá léta a pouze díky nadšencům se podařilo zachránit tři prototypy. Ostatně více jich nevzniklo, přestože se plánovala výroba 250 kusů ročně.
Psal se rok 1995 a vidět na našich silnicích pohledné kupé moderních tvarů bylo v podstatě nemožné. V té době se plnily stránky časopisů nejnovějšími modely ze světa, vidět je na vlastní oči však bylo spíše sporadické, našim silnicím stále dominovaly socialistické vozy a Favority. Když se v časopisech v televizi objevil Rebel, mnoha snílkům se rozbušilo srdce. Sporťák z našich luhů a hájí? Toho musí být brzy plné silnice.
Velkolepé představení po boku televize
Na Rebelu se začalo pracovat v roce 1994 a na vývoji dvoumístné karosérie s motorem uprostřed se podílel i slavný český designér Václav Král. První prototyp byl vybaven čtyřválcem z Felicie o objemu 1,3 l, ale výkon vozu byl i vzhledem k jeho menší hmotnosti 80 kW. To dovolovalo maximální rychlost slušných 170 km/h. Z Felicie byly i některé další komponenty vozu.
Do roku 1995 vznikl prototyp modré barvy, který dostal jméno Rebel Nova. Slavnostní představení se odehrálo za přítomnosti již zmiňované televize a vtipkovalo se, že vůz stejně jako televize Nova vznikl ve stejném roce, a tak budou společně slavit narozeniny.
Skutečně to vypadalo, že má vůz namířeno k úspěchu. O Rebela se zajímala média i některá dealerství Škody, avšak vůz zatím neměl homologaci a v reálu existoval jeden jediný exemplář.
Trnitá cesta za snem
Další dva prototypy, žlutý a červený, vznikly společně s firmou Ecorra, která měla pomoci k rychlejšímu náběhu sériové výroby. Zajímavostí je, že byl každý kus vybaven jinou motorizací a nakonec se homologace dočkal jediný kus s motorem o objemu 1,8 l a výkonem 93 kW. Ten už mohl upalovat rychlostí kolem 200 km/h.
Jenže cesta od snu k plné výrobě je dlouhá a drahá a Dioss mezitím vyměnil vedení i preference. Když se nepodařilo projekt malého sporťáku prodat, firma jej poslala k ledu i s třemi prototypy, které zůstaly stát v areálu klatovské pobočky, aniž by se o ně někdo staral.
Firma v Klatovech nakonec zanikla, ale auta se podařilo zachránit. Modrý kus stojí ve sbírce soukromého majitele, červený se dočkal renovace před pěti lety a o vzkříšení žlutého kousku se postarala parta ze Škodateamu. Z ambiciózního projektu tak zůstaly pouze střípky. Při troše štěstí lze některý z vozů potkat na srazu automobilových nadšenců.
Galerie:
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.