Foto: Cherubino / CC BY-SA

Škoda Eltra: První český elektromobil montovala plzeňská Škodovka

Málokdo ví, že Favorit, škodovácký hit devadesátých let, se kromě klasických karosérií, které ještě dnes občas vídáme na silnicích, dočkal i dalších variant. A tak vedle hatchbacku, kombíku Forman a Pick-upu vznikly koncepty Sedan nebo Tremp. Favorit se ale dočkal i několika přestaveb, z nichž v souvislosti se současným rozmachem elektromobility stojí za pozornost vůz Eltra 151.

Začít vyrábět elektromobil v roce 1992 se zpětně zdá jako vizionářský čin. V Evropské unii, které jsme ještě nebyli součástí, začala ten samý rok platit emisní norma Euro I pro osobní automobily. Ve světě se začínalo řešit globální oteplování. Jenže pokus s českým elektromobilem nedopadl podle představ mladoboleslavské automobilky a nakonec jeho výrobu zastavilo spojení Škodovky s Volkswagenem.

K nerozeznání od Favorita

Eltra je na první pohled běžný Favorit. Jeho výroba probíhala úplně stejně jako u vozů se spalovacím motorem. Nový vůz sjel v Mladé Boleslavy z linky kompletní a poté zamířil do závodu Škody Plzeň v Ejpovicích, kde mu byl vymontován motor. Ten byl nahrazen stejnosměrným elektromotorem s výkonem 15,5 kW. Elektrický Favorit měl pouze čtyřstupňovou převodovku, protože dosahoval rychlosti pouhých 80 km/h a tudíž byl pátý rychlostní stupeň zablokovaný. Elektromotor se skládal ze 14 olověných akumulátorů (6V, 180 Ah).

Dojezd vozu nebyl nijak úchvatný, pouhých 80 kilometrů, ale ve své době šlo skutečně o průkopnický kousek. Při výrobě se ani nepočítalo s využitím vozu ve skutečném provozu. Vizí tvůrců Eltry bylo využití při přepravě na krátké vzdálenosti například ve velkých průmyslových areálech nebo pro účely pošty. Tam také několik vozů skutečně uplatnění našlo, převážně v zahraničí.

Výrobu zařízly poruchy i koncern Volkswagen

Za dva roky se vyrobilo asi 200 vozů, z nichž necelá třetina zůstala v Česku. Eltry se ale kromě krátkého dojezdu a malého výkonu potýkaly s vysokou poruchovostí. Plzeňská Škodovka plánovala vyrobit 1000 ks, ale Volkswagen výrobu nepodporoval, a to zřejmě i z důvodu výroby modelu Golf CitySTROMer, což byla elektrická alternativa klasického Golfu. Ani tomuto vozu se ale nedařilo. Mezi lety 1992 vzniklo pouze 120 ks. Jejich dojezd byl 40 – 70 kilometrů s maximální rychlostí 100 km/h.

V Ejpovicích se vyrobilo i několik elektrických pickupů na bázi Favoritu, nesly název Škoda Elcar 151 Pick-Up a několik jich zakoupila Česká pošta. Po ukončení spolupráce plzeňské a mladoboleslavské Škody byl v Ejpovicích vyvinut vlastní užitkový elektromobil Škoda Beta, později Tatra Beta. Ten se vcelku úspěšně vyráběl až do roku 1999.

Dnes je Elcar raritou a jeden kousek je vystaven v mladoboleslavském muzeu. Zajímavostí je, že Eltrě předcházel elektrický prototyp Shortcut z roku 1990. Šlo o zkrácenou třídveřovou verzi Favoritu s elektromotorem o výkonu 15,5 kW, vyrobenou na základě poptávky ze Švýcarska, kde byl tehdy o alternativní pohony velký zájem.

Galerie:

Eltra vypadala jako běžný Favorit


Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 

Sdílejte článek:
Přidat na Seznam.cz