Tatra Beta. Foto: Ondrej Ertl / CC BY

Škoda Beta: Škatule původem z Ejpovic, která se proměnila v Tatru

Poměrně nedávno jsme věnovali článek vůbec prvnímu českému elektromobilu, kterým byl vůz Škoda Eltra vycházející z Favoritu. Jeho montáž probíhala v Ejpovicích u Plzně. Poté, co mladoboleslavskou automobilku koupil Volkswagen, došlo k ukončení spolupráce s plzeňskou Škodovkou a výroba modelu Eltra byla ukončena. Plzeňská společnost ve spolupráci s LIAZ Jablonec a kopřivnickou Tatrou na to zareagovala novým, zprvu elektrickým modelem s názvem Škoda Beta, který byl až donedávna, avšak převážně jako Tatra Beta, stále k vidění v běžném provozu. K názvu se ale ještě dostaneme.

Elektrický pravěk

Škoda Beta je dnes velkým unikátem. Historie tohoto užitkového vozu se začala psát v roce 1993, kdy jeho design navrhl Milan Strejček a ještě téhož roku vznikl v Ejpovicích první prototyp. Koncepce byla jasná a cílem byl dvoumístný vůz s částečně sklolaminátovou karoserií, který by navazoval především na Škoda Elcar 151, což byl v podstatě elektrifikovaný pick up vycházející ze Škody Favorit. Betu poháněl elektromotor s nikl-kadmiovým akumulátorem s dojezdem až 120 kilometrů, což je oproti svému předchůdci navýšení o celých 40 kilometrů.

Jak Kim Ir-sen obdivoval Leninovy závody v Plzni

Ze Škody se stává Tatra

Jméno Škoda Beta ale nemělo dlouhou životnost, protože stejný název měla registrovaná mladoboleslavská společnost, a tak pod záštitou Škody Plzeň vznikla nová společnost Škoda Tatra s.r.o. a vůz dostal název Tatra Beta. K oficiálnímu představení došlo až v roce 1996 v Praze a poté se měla nastartovat výroba.

Zajímavostí je, že byly už tehdy všechny vozy označované jako Škoda Beta vyrobeny. Vzniklo jich zřejmě pár desítek a došlo i na vozy se spalovacím motorem o objemu 1289 cm³ a výkonem 40 kW. Původní série Bet měla mnoho shodných dílů s vozy Škoda Favorit, Forman či Pick-up. Pozdější automobily vyráběné jako Tatry, které vznikaly také v Příboře, přešly na interiérové díly z vozu Hyundai Accent. A jsou-li vám povědomá přední světla a blikače, věřte, že jsou shodné se Škodou 120.

Škoda Eltra: První český elektromobil montovala plzeňská Škodovka

Projekt bohužel skončil neúspěchem

Betě se ale moc nedařilo. Na plánovanou expanzi na zahraniční trhy tak nedošlo a poslední Tatra Beta byla vyrobena v roce 1999. V Ejpovicích vzniklo i pár kusů s netradičními nástavbami a také zřejmě jeden otevřený pick up. Na další český elektromobil si tak zájemci museli počkat až do roku 2019, protože teprve v loňském roce začala mladoboleslavská Škoda nabízet čistě elektrický minivůz Citigo iV.

Galerie:


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí:

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru