Foto: Pixabay

Plzeňská stopa u Temže. Část Londýnského oka byla na konci milénia vyrobena v západočeské metropoli

Již dvě desítky let zdobí londýnský břeh Temže jedna z největších atrakcí svého druhu. Londýnské oko (London Eye nebo také Millennium Wheel) bylo zprovozněno v roce 2000 a díky neupadajícímu zájmu návštěvníků se z původních plánovaných osmi let provozu stalo trvalou součástí britské metropole. Z českého pohledu je zajímavé, že se na výrobě tohoto kolosu podílela i plzeňská Škodovka.

V Plzni se ve společnosti Škoda Steel vyráběla středová osa kola, její závěsy a klouby. Celková hmotnost těchto komponentů dosáhla neuvěřitelných 300 tun. Finální přeprava dílů, stejně jako většiny dalších, které byly vyrobeny na evropské pevnině, probíhala po Temži. To vyžadovalo přesné načasování, aby mohly být objemné komponenty bezpečně přepraveny pod londýnskými mosty během odlivu.

S návrhem postavit 135 metrů vysoké vyhlídkové kolo u Temže přišli v roce 1992 britští architekti Julia Barfield a David Marks. Finální projekt, který byl schválen, představili v roce 1997. V témže roce začala jeho stavba, nikoliv však na místě, ale v různých evropských podnicích, které se podobně jako Škoda Steel na výrobě podílely. A tak do Británie cestovaly komponenty také z Německa, Nizozemí, Itálie nebo Francie.

Když bomby padaly na Plzeň. Spojenci udělali během války ze západočeské metropole nejponičenější město u nás

Náročná a nákladná stavba se ale opožďovala, a to i kvůli technickým potížím. 31. prosince 1999 sice došlo k slavnostnímu představení, ale první pasažéři si vyzkoušeli vyhlídkovou jízdu až v květnu 2000. Poté se Londýnské oko stalo jednou z největších atrakcí v britské metropoli. Za dva roky jej navštívilo 8,5 miliónu lidí a tento fakt vedl londýnskou radnici k prodloužení povolení k provozu kola na trvalo.

Celá atrakce se skládá z 32 kabin a každá z nich pojme 25 pasažérů. V jednom okamžiku se tak do ní vejde osm stovek osob. Kolos vážící 2 100 tun se otáčí rychlostí 0,9 kilometrů za hodinu, jedno otočení tedy trvá asi půl hodiny. Vzhledem k takto pomalému pohybu kolo vůbec nezastavuje a výstup i nástup do kabin probíhá za chodu.

Londýnské oko bylo až do roku 2006 největším „ruským kolem na světě. Dnes je na pomyslné čtvrté příčce. Aktuálně největším otáčecím kolem je s výškou 167,6 metrů High Roller, které se nachází v americkém Las Vegas. Následuje singapurské kolo Singapore Flyer (165 metrů) a čínské Star of Nanchang (160 metrů).

Osud firmy Škoda Steel

Hutě a kovárny patřily k jádru plzeňské Škodovky, ale po sametové revoluci nastal jejich úpadek. V roce 2000 koupila tuto divizi ruská skupina OMZ. V roce 2007 pak zmizelo z názvu označení „Škoda“ a spojením s divizí Škoda Hutě vznikla společnost Pilsen Steel s.r.o. Po dlouhých problémech byla na počátku roku 2019 vyhlášena odstávka výroby, podnik skončil v insolvenci a v červnu téhož roku v konkurzu. O práci přišlo skoro pět stovek lidí.

Zkrachovalou firmu letos koupila německá ocelářská společnost Max Aicher. Co ale s hutěmi bude v budoucnu, je stále ve hvězdách. K plnému obnovení výroby však zcela jistě nedojde.


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 


O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí: