MTX Tatra V8. Foto: Alden Jewell, CC BY 2.0, Flickr

Supersport s plzeňskou stopou MTX Tatra V8 znovu ožije v limitované reedici

Legendární MTX Tatry V8 vznikly v 90. letech minulého století jen tři exempláře, přestože výroba počítala se stovkou kusů. Objednávek se po představení supersportu na pražském autosalonu v roce 1991 sešlo dokonce na dvě stovky. Nyní supersport s plzeňskými kořeny znovu ožije v limitované edici deseti kusů.

Zájem o československý supersport byl v roce 1991 obrovský

Myšlenka na opravdový český supersport, který by se motoricky i designově vyrovnal konkurenci ze Západu, sahá do hlubin 80. let minulého století. První návrh, který připravil designér Václav Král ve spolupráci s plzeňskou firmou Metalex a kopřivnickou automobilkou Tatra, byl dokončen v roce 1986.

Dřevěná maketa v měřítku 1:1 vznikla však až po sametové revoluci v roce 1990. Ještě ten samý rok se však v Plzni začalo s výrobou podvozku pro skutečný vůz, který byl následně představen v říjnu 1991 na autosalonu v Praze. Červený model se čtyřlitrovým osmiválcem pod kapotou z Tatry T613 a výkonem až 225 kW vzbudil nesmírný rozruch. V době, kdy byly naše silnice plné škodovek, žigulíků, moskvičů, trabantů a jen sem tam se mezi nimi objevilo něco připomínající moderní vůz, byl sporťák od Metalexu naprostým zjevením.

Dioss Rebel: Malý sporťák z Klatov měl našlápnuto k malosériové výrobě. Nakonec vznikly jen tři kusy

A cena? 2 740 000 Kčs. Na tehdejší poměry astronomická částka odpovídající téměř sedmistům průměrným platům. Běžný člověk by tedy na takový vůz vydělával skoro 60 let, a to by nesměl ze svého platu utratit ani korunu. Přesto se sešlo 200 objednávek.

Jenže sériová výroba nikdy nezačala. Vznikly pouze tři prototypy – dva červené a jeden černý. Aby mohlo k výrobě dojít, bylo potřeba více peněz, zkušeností a především kontakty na Západě. Metalex tehdy dostal nabídku na odkup projektu od jiné české firmě a rozhodl se ji využít. Jenže továrna nového majitele, kde byly uloženy i plány na výrobu, vyhořela, a tak byl ukončen i sen o prvním českém sériově vyráběném supersportu.

MTX Tatra V8 ožije v desetikusové reedici

Plán na reedici MTX Tatry V8 se zrodil v hlavě Přemysla Baláže, současného majitele původního červeného prototypu. Mimochodem všechny tři kusy se dochovaly a aktuálně jsou v rukou sběratelů v České republice. Baláž se se supersportovní tatrovkou mihl v pořadu ze série The Grand Tour nazvaném Eurocrash. V něm Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May poznávají zajímavé vozy ze střední Evropy.

Škoda Eltra: První český elektromobil montovala plzeňská Škodovka

Tehdy nebyla tatrovka ještě v takovém stavu, aby se s ní mohlo ostře jezdit, ale Balážovi se při natáčení zrodila myšlenka legendu oživit. Kontaktoval tak inženýra Petra Bolda z plzeňského Metalexu a přednesl mu svoji vizi. Ten byl nápadem nadšen, stejně tak jako kopřivnická Tatra, od které byl nutný souhlas, aby se reedice mohla jmenovat stejně.

Baláž slíbil vyrobit deset kusů. Poptávka ale bude zřejmě mnohem větší. Proč právě deset? Jednak jde o exkluzivitu, ale velkou roli hraje i technická stránka. Třicet let starý koncept bez ABS, airbagů a dalších bezpečnostních prvků nemá šanci na homologaci pro silniční provoz. Existuje však cesta skrze přestavbu legendární Tatry 613, která takovou homologaci má.

Baláž proto našel deset starých tater s technickým průkazem a jejich vzduchem chlazené vidlicové osmiválce nechá kompletně zrenovovat ve spolupráci se zkušeným motorářem Karlem Bordovským z Tatry. Co se týče karoserie a ostatních dílů, ty budou vyrobeny nové, ale dle původních plánů. V Metalexu bude vše řídit Ivan Solfronk, který se na projektu Tatry MTX podílel už od roku 1989, a také zmíněný Petr Bold.

Cena unikátu nebude podle webu tatramtx.cz veřejně komunikována. Noví majitelé si na svůj český supersport počkají zhruba dva roky, a to v závislosti na pořadníku. Servis jim následně bude zajišťovat Metalex.

Galerie:


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 


O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí: