Historická cedule z tramvaje č. 3. Foto: Petr Kutka, Plzenoviny.cz

Proč v Plzni nejezdí trojka?

Pro Plzeňáka samozřejmost, pro návštěvníky města anomálie. Plzeň křižují tramvajové linky 1, 2 a 4, které všechny protínají střed západočeské metropole a jejich konečné se nacházejí v okrajových čtvrtích. Logicky každého napadne otázka, kde je trojka?

Chybějící trojka samozřejmě není žádný omyl úředníka, který vymýšlel číslování linek, ani se nejedná o záměr. Odpověď můžeme hledat v minulosti a někteří Plzeňáci linku číslo 3 pamatují. Dokonce jezdila na několika trasách.

Historické trojky

Úplně první linka číslo 3 spojovala Lochotín a Doudlevce, kam už dnes žádné koleje nevedou. Tuto trať trojka obsluhovala v letech 1925 – 1949, kdy došlo ke zrušení celé trati, kterou nahradily trolejbusy.

Podruhé se trojka objevila v letech 1962 – 1973 na trase Světovar – Bory. Svézt jste se s ní mohli pouze ve špičkách všedních dnů, kdy byla plzeňská MHD vytížená pod náporem škodováků mířících z práce a do práce.

Potřetí došlo na trojku v roce 1986, kdy byla zavedena na trase Skvrňany – Frunzeho (dnes Mozartova), což je obratiště na dnešní lince číslo 1 nedaleko Gery. Tehdy také trojka jezdila jen v pracovních dnech a opět měla rozvážet především škodováky domů a do práce. Naposledy vyjela v roce 2000, ale už od roku 1990 byla její trasa upravena, konečná byla na obratišti Malesická v Předních Skvrňanech a zajížděla na Košutku. Její provoz byl velice omezený.

Jak se jmenovaly ulice v Plzni před rokem 1989

Vzkříšení trojky

K oživení trojky došlo na pár měsíců v roce 2019, kdy se linka číslo 4 z důvodu výstavby trati na Borská pole rozdělila na dva úseky, z nichž jeden dostal označení 3. Trojka tak od 1. července do 15. prosince 2019 spojovala Sady Pětatřicátníků a zastávku Dvořákova na Borech. Po otevření trati na Borská pole byla linka opět zrušena.

V současné době je oživení tramvajové linky číslo 3 znovu ve hře. Město uvažuje o možnosti zavedení tramvajové dopravy na Vinice, přičemž by bylo potřeba postavit 1,5 kilometru dlouhý dvoukolejový tramvajový úsek. Trojka by tak mohla jezdit po trase Vinice – Sady Pětatřicátníků – Hlavní nádraží – Mikulášské náměstí, čímž by byla posílena hromadná doprava v centru města.

A co takhle pětka?

Plzeňské městské dopravní podniky svého času dokonce provozovaly pět tramvajových linek. Pětka byla zavedena v souvislosti se stále rostoucím počtem obyvatel na Severním předměstí v roce 1988. Nejprve jezdila jen krátce v roce 1988, kdy sloužila jako posilový spoj linky číslo 4 z Košutky do centra města. Poté se ještě od roku 1991 sporadicky objevovala jako posilový spoj na trase Malesická – Bolevec, kdy jezdila částečně po trase dvojky a jedničky a společně s trojkou odvážela škodováky na pracoviště nebo domů. Oproti trojce ale zajížděla až na konečnou jedničky do Bolevce. Provoz pětky byl ukončen v roce 2000.

Galerie:

Zdroje: Kolektiv autorů – 100 zajímavostí z Plzně před rokem 1989, PMDP

 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. Baví jej ale i dobrá muzika, literatura a dějiny, se kterými je spjato i jeho vysokoškolské vzdělání. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí:

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru