Rok od první tajemné plastiky v Plzni. Vkusný street art vzbudil pozdvižení nejen v západočeské metropoli

Na konci listopadu je tomu přesně rok, co se v plzeňských ulicích objevil první ze tří záhadných miniaturních odlitků, které tehdy ještě neznámý autor postupně instaloval u významných staveb. První objevenou plastikou byly skřípnuté ruce, sápající se zpod obrubníku pod katedrálou sv. Bartoloměje. Autor je sice umístil 29. listopadu 2017, několik týdnů však unikaly pozornosti kolemjdoucích. Další miniatury se v západočeské metropoli objevily v lednu 2018.


Dlouho přehlížené skřípnuté ruce čekaly týdny na objevení

Skřípnuté ruce nedaleko známého andělíčka Vošahlíka čekaly u obrubníku na své objevení až do 20. prosince, kdy jejich fotografie začaly kolovat po sociálních sítích. Zajímavé je, že celý prosinec se po náměstí Republiky pohybovaly díky probíhajícím trhům tisíce lidí, přesto si jich nikdo nevšiml. A pokud ano, nechal si to pro sebe. Nenápadné dílko získalo slávu až v lednu letošního roku, kdy se zpráva o něm objevila snad ve všech médiích. Ruce pod katedrálou se pak staly cílem nejen obyvatel Plzně, ale i turistů, kteří se s nimi často fotili. Dílo také oslovilo lovce záhad a na sociálních sítích se objevovaly různé spekulace o jejich významu.

Chodidla opouštějící Velkou synagogu

Další poprask vzbudila druhá záhadná instalace, která se objevila 18. ledna 2018 na schodech před hlavním vchodem do Velké Synagogy. Šlo o pět obrácených otisků bosých miniaturních chodidel, které naznačovaly odchod ze synagogy. Každé z chodidel však mělo jinou velikost, a tak zcela jistě nešlo o jednu a tu samou osobu. Spojení daného data a místa, kde se otisky objevily, naznačovalo souvislost s prvním transportem Židů, který byl z Plzně vypraven, a to 18. ledna 1942. Stále se ale nevědělo, zda jde o dílo téhož autora, nebo se pouze někdo pokusil napodobit tvůrce rukou pod katedrálou.

Grimasy u divadla jako hold všem hercům

Ještě téhož večera bylo objeveno i třetí znamení. Sérii tajemného street artu doplnilo pět miniaturních obličejů, které gestikulovaly na chodníku u Velkého divadla. V tu chvíli už bylo téměř jisté, že se jedná o stejného umělce, ale poselství, které plastiky měly přinášet, zůstávalo záhadou. U grimas se spekulovalo o možné spojitosti s prvním česky hraným představením v Plzni, které proběhlo 18. ledna 1835, a tak nejasný zůstal hlavně význam prvního symbolu, kterým byly ruce pod katedrálou.

Záhada vyřešena. Vysvětlení je prosté

Autor zůstal nejasný až do 23. ledna, kdy živě promluvil ve zprávách televize Seznam. Mladý sochař Lukáš Řezníček z Chválenic v reportáži prozradil význam všech miniatur i důvod, který ho k instalacím vedl. Ruce pod katedrálou popsal jako symbol naděje právě kvůli blízkosti anděla Vošahlíka, který má kolemjdoucím přinášet štěstí. Chodidla u Velké synagogy byly podle předpokladů připomínkou na transport Židů do Terezína a obličeje u divadla byly poctou všem hercům.

Čtěte také:
Autor tajemných plzeňských plastik prozradil jejich význam

Všechna díla přijala veřejnost pozitivně a stejně tak k nim přistoupilo samotné vedení města. Ruce pod katedrálou stále vylézají pod obrubníkem a jsou tak nenápadné, že se na ně pomalu zapomíná. Chodidla u Velké synagogy smutně opouštějí mohutný chrám, jen jedno z nich už bohužel chybí. Pouze grimasy u divadla musely z bezpečnostních důvodů opustit své místo.

Možná je škoda, že Lukáš Řezníček ještě nějaký čas nezůstal v anonymitě. Pro obyvatele města připravil v bezduchém povánočním čase netradiční pozdvižení a ukázal, že i pouliční umění může oslovit všechny věkové generace. V neposlední řadě nenásilně přinutil některé zvědavce, přemýšlet o minulosti svého města.

Galerie: