Časopis pro muže mezi osmnácti a osmdesáti lety. Playboy zbořil mýty amerického konzervatismu

Časopis pro muže nemusí být jen o rybaření, autech, pivu a perverzních sexuálních choutkách. Může mít kultivovaný charakter, udržující laťku intimity přesně uprostřed mezi tím něco ukázat a současně zachovat ženskou důstojnost. Playboy měl být od samého počátku časopisem pro intelektuálně smýšlející čtenáře, pro muže na úrovni.

Těžké začátky americké nahoty

Jakkoli byly Spojené státy americké brány za otevřené a pokrokové, v otázce nahoty zůstávaly dlouho silně konzervativní. A tak zatímco Francie, kolébka erotického tisku, nabízela lechtivé fotografie již od roku 1880, Amerika akceptovala první obrázky žen s odhalenými ňadry až od 50. let 20. století. A cesta k tomuto epochálnímu zvratu byla pěkně trnitá, plná pokut, soudních sporů i pobytů ve vězení za nemravnost.

Snaha však rozhodně byla. A tak namátkou už v roce 1846 vyšel časopis Police Gazette, který sexualitu maskoval za policejní tématiku. Ukazoval tak případy vražd, v nichž nechyběly obrázky mrtvol nepříliš zahalených prostitutek, striptérek a dalších pochybných existencí. Jiné časopisy se tvářily umělecky, například Tidbits of Beauty. Krásné křivky svých modelek ukazoval v plavkách až ke kolenům.

Skutečným předchůdcem Playboye se pak jeví Modern Man, vycházející od roku 1951, který kombinoval kvalitní články s fotografiemi žen v průhledných šatech. Měl nakročeno k tomu, stanout na vrcholu tohoto rozkoukávajícího se průmyslu, ale přišel Playboy.

Půjčka a fotka z kalendáře rozjely Playboy company

Hugh M. Hefner, již od školních let aktivní v periodiku a student sociologie zaměřené na intimní zákony a principy sexuality, se rozhodl vstoupit do branže. Zastavil svůj nábytek, aby získal dostatečné finanční prostředky pro tisk a distribuci prvního čísla. V prosinci 1953 se tak na stáncích objevil Playboy s přitažlivou fotkou Marilyn Monroe na titulní straně. Její fotografie byly určeny pro kalendář, nikoliv pro Hefnera, tento drobný podvod však prodal 54 tisíc výtisků.

Kromě tohoto lákadla obsahoval rovněž článek o jazzu, designu, detektivní příběh, ale i vtipy. Došlo i na čistě chlapskou tématiku, jako auta, doutníky a dle vzoru „plné břicho, šťastný muž“ i na gastronomické delikatesy. Články byly seriózní a čtivé. A tak došlo k něčemu, s čím Hefner ani nepočítal, časopis si vydělal na své druhé číslo.

V něm už se objevuje dnes již proslavený symbol zajíčka Bunnyho. Jako celý časopis, i on představuje počestnou lechtivost. Slovy Arthura Paula, autora symbolu a uměleckého ředitele vzniklé Playboy Enterprise, Inc.: „Nepohoršuje a zároveň něco naznačuje“.

Po celou dobu své existence časopis lpí na tom působit kultivovaně a sexualitu prezentovat ve svém dospělejším a inteligentním pojetí, nikoliv jako hrubou nahotu a pornografii. Proto mu své fotky poskytla celá řada celebrit, jako například Brigitte Bardot nebo Madonna.

Od časopisu k multi-podnikání

Playboy šel na dračku, v roce 1956 překonal v počtu prodaných výtisků dosud nejčtenější časopis pro muže Esquire. A tak měl dostatek finančních prostředků na to rozjet celou řadu přidružených podnikatelských záměrů.

Nejprve otevřel Playboy Cluby plné krásných, zábavných a inteligentních dívek v převleku zajíčků, pak hotelové resorty, mezi nimiž Hefner cestoval ve vlastním letadle s logem Playboye. Pustil se i do provozování kasín nebo modelingové agentury. Zajíček se v pestré škále podob a činností dostal do rádií, televize a v současnosti i na internet.

Playboy v Čechách uvedl sám jeho zakladatel

Playboy se vydává ve 28 zemích, Česká republika patří mezi ně. Když u nás v roce 1991 vyšlo první číslo, jeho úvodník byl dílem samotného Hefnera. Ten připomněl naši vlast jako centrum osvěty skrze velikány jako Dvořák, Kafka, Masaryk, i společnou minulost potemnělou represemi režimů.

I u nás je obsah časopisu orientovaný na kvalitu, obrázky slouží jen pro pobavení, nejsou hlavní linií. A tak už první číslo obsahovalo například mini cestopis Bohumila Hrabala nebo text Jiřího Suchého.

Český Playboy si zakládá na tom, že pouze nepřejímá články z amerického originálu. Témata si sám vyhledává a tvoří.

Galerie:

Úvodní foto je ilustrační.