Celosvětově populární ketonová dieta. Zabiják tuků nebo zdraví?

Téma hubnutí a diet je na začátku jara a s blížící se plavkovou sezonou více než aktuální. Řada z nás se snaží zbavit faldíků a kil navíc, které přineslo zimní období útlumu. Někteří sázejí na sport, jiní hladovějí a počítají si zkonzumované kalorie. V současné době velmi probíranou dietou je tzv. ketonová dieta, nástupce původních proteinových diet. Ta spočívá v odbourání drtivé většiny sacharidů.


Proč se hubnutí nedaří, i když jíme zdravě

Princip fungování těla je jednoduchý. Primárně spaluje přijímané cukry. Až poté se soustředí na odbourávání uložených tuků. A cukrů, byť nevědomky, přijímáme během dne víc než dost. Slazené nápoje, zdravé, ale cukry nabité ovoce a třeba i mrkev. V seznamu pro tuto dietu zakázaných pochutin jsou často až neuvěřitelná jídla. Zakázané je tak například i větší množství hrachu nebo čočky. Až ve chvíli, kdy se o tuto problematiku začne člověk zajímat, často si uvědomí, proč se mu hubnutí nedařilo i přesto, že jedl zdravě. A to z jednoduchého důvodu, tělo se k hubnutí ani nedostalo, neboť bylo zahlceno cukry.

Rizika diety a další negativa

Jakkoli účinná tato dieta je, o zdravé hubnutí bez rizik se nejedná. Zbavit tělo většiny sacharidů je krok riskantní, který si mohou dovolit jen jedinci skutečně zdraví. Naprosté tabu je tak tato dieta například pro diabetiky či osoby s vysokým krevním tlakem. Nedostatek cukru v těle může vyvolat nepříjemné reakce jako nevolnost, malátnost, třes a další. Je tak třeba mít se na pozoru a v případě jakéhokoli projevu, který se vymyká normálnímu tělesnému stavu, dietu okamžitě ukončit. Ideální je nosit u sebe například kostku cukru nebo kousek čokolády, kterými můžeme nedostatek cukru, v případě náhlé nevolnosti, rychle doplnit.

Tato dieta nenabízí ani pestrý jídelníček. Ten se omezí na konzumaci masa, ryb, sýrů do 30 % tuku, vajec a vybraných druhů zeleniny. Zařadit můžeme i bílé jogurty nebo polotučné mléko. Odepřít si naopak musíme veškeré sladkosti, ale také všechny běžné přílohy. Tedy žádné pečivo, a to ani celozrnné, žádné knedlíky, brambory, těstoviny, ani rýže. Samozřejmostí se musí stát i abstinence, neboť alkohol rovněž obsahuje nežádoucí množství sacharidů. Nápoje se tak omezí jen na čistou vodu a neslazené čaje, přičemž spotřeba ovocných čajů by měla být snížena a nahrazena například čajem zeleným. V rozumné míře je povolena i káva.

Ve chvíli, kdy tělu vezmeme sacharidy, začne jako o závod spalovat tuky. Nedostatek cukru dostane tělo do tzv. ketózy, stavu, v němž organismus bere energetické potřeby z tukové tkáně. Proto jsou výsledky ketodiety skutečně uspokojující. Aby se tak stalo, je ale třeba vydržet a nedělat výjimky. Tělo si na znovu získaný cukr téměř okamžitě zvykne a vrátí se do starých vzorců fungování. Cukry během diety nahradí zvýšený příjem bílkovin. Další podmínkou je dodržování pravidelných intervalů mezi jednotlivými porcemi. Je třeba jíst 5krát denně. Malé, ale syté porce. A zvýšit pitný režim.

Kila dolů i bez sportu

Pro těžké anti-sportovce je pozitivní fakt, že tato dieta přináší velký váhový úbytek během krátké doby a to bez nutnosti sportovat. Výsledky učiněné studie potvrzují, že jedinci, dodržující ketonovou dietu, zhubli v průměru víc, než sportovci, kteří si udržovali běžnou stravu, nikoliv bez sacharidů.

Ketonová dieta se doporučuje po dobu pohybující se okolo jednoho měsíce. Dlouhodobé odepření cukru je pro tělo nebezpečné. Rozumné dodržování pravidel ketonové diety však přinese rychlé výsledky, přičemž zátěž by pro zdravý organismus neměla být znepokojující.