Dílo z rezidencí vzbudilo v Nepomuku pozdvižení
V rámci Tvůrčích rezidencí Nepomuk byla vytvořena socha pro kruhový objezd u Pyramidy. Autorka se inspirovala jak tematikou sv. Jana Nepomuckého, tak místními reáliemi. Dílo vzbuzuje rozporuplné reakce.
Již před více než týdnem skončily Tvůrčí rezidence Nepomuk 2018 (TRN), akce, která navazuje na tradici nepomuckých sochařských sympozií. Zásadní změnou oproti minulosti je otevřenost platformy a to jak tematická, tak žánrová a výrazová. TRN je primárně pobytem mladých umělců (studentů a čerstvých absolventů uměleckých VŠ) v Nepomuku, spojeným s tvůrčí činností. TRN není omezen jen na sochaře ani pouze na výtvarné umělce. Letos například vznikl krátkometrážní film, jehož projekce byla doprovázena živým tancem. Bylo namalováno sedmnáct olejomaleb. Velkoformátové fotografie nepomuckých soch ozdobily fasádu volnočasového centra na náměstí. Byl objeven deník slavného (ale zcela zapomenutého, či snad fiktivního?) středověkého kuchaře Welflina Vlka z Pomuku. Vznikly webové stránky s nápady na umělecká díla. Největší rozruch ovšem vzbudila drobná sádrová plastika, která byla vztyčena uprostřed kruhového objezdu u Pyramidy na rušné silnici I/20. Mladá autorka Helena Jiráková, tvořící pod jménem Helush Yiraq, se rozhodla v reakci na před časem uskutečněnou výtvarnou soutěž vytvořit dílo, které by situaci reflektovalo.
Autorka sama k realizaci uvádí: „Během svého pobytu na tvůrčí rezidenci v Nepomuku v srpnu 2018 jsem chodila městem a hledala náměty pro svou tvorbu. Nejsilnějším tématem se pro mě stal právě zmíněný (dolní) kruhový objezd, absence uměleckého díla na něm a zároveň existence „lidového“ uměleckého díla na druhém (horním) kruhovém objezdu u bytovek – zahradního trpaslíka. Tento trpaslík se na horním objezdu objevil během silvestrovské noci 2017 a dle místních je reakcí na výše zmíněnou uměleckou soutěž. O trpaslíka se zde obyvatelé průběžně starají, v zimě mu dávají kolem krku šálu, v létě potápěčské brýle, šnorchl atd. Tento trpaslík mě inspiroval k tomu vytvořit sochu v místním stylu a zároveň udržet požadované téma sv. Jan Nepomucký. Vytvořila jsem proto sádrovou sochu trpaslíka učence se svatozáří sv. Jana Nepomuckého. Věřím, že výsledek mého rezidenčního pobytu pomůže posunout momentálně zaseknutou situaci ohledně uměleckého díla na dolní kruhový objezd a že se časem v Nepomuku dočkáme kvalitního současného umění.“
Umělecký vedoucí TRN docent Jiří Kovanda dílo komentuje: „Ideálně by postava, kterou zde autorka vytvořila, měla balancovat na ostří mezi vážným a nevážným, mezi kýčem a vysokým uměním. Je v ní ironie, nikoli ovšem výsměch. Nezesměšňuje, spíše má klást otázky. Není nepřátelská, vlídně a zábavně znejišťuje zažité stereotypy, má nás vést k tomu, abychom uvažovali o prostředí, které nás obklopuje.“
Trpaslík se svatozáří ovšem vzbudil mezi částí místních obyvatel nevoli, mnoha lidem se ale naopak líbí. Otázka se diskutuje na FB profilu města, kde je obrovské množství lajků, ale i odsuzujících komentářů (odkaz). Na městském webu byla dokonce zřízena na toto téma anketa.
Místostarosta Nepomuku Pavel Kroupa k tomu uvádí: „Sám jsem byl ze vzniku tohoto díla poněkud rozpačitý, přestože jde o dočasnou instalaci. Pozitivně vnímám, že dílo vybízí k úvahám o umění ve veřejném prostoru, o masovém vkusu, o hranici mezi uměním a kýčem.“