reklamní prostor
Foto: Plzenoviny.cz

Spejbl slaví 100 let. Bez Hurvínka to měl zpočátku složité

Do dějin českého loutkářství vstoupila postava Josefa Spejbla přesně před sto lety. Na konci roku 1919 se v plzeňské dílně Karla Noska zrodila postava, která je dodnes známá i mezi nejmladší generací, a to především díky jeho nezbednému synkovi Hurvínkovi. Spejbl byl ale původně dlouho sám.

reklamní prostor
reklamní prostor

Spejbl to měl zpočátku na jevišti složité

Autorem loutky je Josef Skupa, který značnou část svého života prožil v Plzni. Původní návrh načrtl na balicí papír a život loutce vdechl již zmíněný řezbář Karel Nosek. Spejbl to ale zpočátku neměl vůbec jednoduché. Jeho popularita šla ruku v ruce s jeho vzhledem a tak diváci, kteří mohli loutku společně s Kašpárkem vídat na jevištích od podzimu 1920, vítali scény, kdy Spejbl dostával „na frak“.

Vše se změnilo v roce 1926 s příchodem jeho jevištního partnera. Skupa celé roky cítil, že dvojice Kašpárek a Spejbl není zrovna ideální. Pro Spejbla si představoval honosnější úlohu, ale realita byla taková, že byl plešatý chlapík obětí kašpárkových šprýmů a na jevišti se objevoval stále méně. Do světa loutek tedy vstoupil Hurvínek, Spejblova zmenšená kopie a zároveň jeho syn.

Hurvínek vdechl Spejblovi elán do života

Hurvínek se Spejblem vytvořili skvělý tandem a rychle si získali popularitu mezi obecenstvem všech věkových vrstev. Spejbl již nebyl obětí, ale rovnocenným partnerem. Základem všech představení se stal dialog otce a syna a na konci dvacátých let minulého století vystoupily obě loutky z jeviště do rozhlasového éteru. Nezůstalo ale jen u vtipných dialogů pro rozhlas, Skupa s loutkami natáčel desky a vydával knihy. Spejblovi dokonce propůjčil svůj hlas.

reklamní prostor
Přeštické prase téměř upadlo v zapomnění. Tajné chovy jej v minulosti zachránily a dnes jeho obliba znovu roste

Z Plzně do celého světa

Popularita Spejbla a Hurvínka rostla tak strmě, že Skupa v Plzni v roce 1930 založil českou profesionální loutkovou scénu, kterou nazval Divadlo Spejbla a Hurvínka. Jenže popularita obou loutek byla tak obrovská, že se Plzeň stala pro Spejbla a Hurvínka malá. Skupa s nimi cestoval po celé republice a několikrát vystoupil i v zahraničí.

Zlom přinesla 2. světová válka, během níž byl Josef Skupa v roce 1944 zatčen gestapem a divadlo bylo zrušeno. Po válce se usídlil v Praze, kam přesunul i divadlo, které existuje dodnes. Ke Spejblovi a Hurvínkovi po čase přibyly i loutky něžného pohlaví. Dnes jsou Mánička s Bábinkou neodmyslitelnou součástí stále populárních loutkových grotesek. A Žeryk? Ten samozřejmě také nesmí chybět.

Dvojice Spejbl a Hurvínek je téměř sto let stará, ale stále má mnoho elánu a spoustu větších i menších příznivců. České loutkářství je výjimečné a Josef Skupa je toho důkazem. V Plzni můžete jeho dílo zkoumat v Muzeu loutek, ale také na každoročním festivalu Skupova Plzeň. V současnosti probíhá ve Smetanových sadech panelová výstava 36 500 dní Josefa Spejbla na divadelní scéně, která mapuje osudy a proměny této loutky.

Galerie:

 


 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 


O Autorovi:

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.


Petr Kutka

V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.

Tipy z kalendáře akcí: