Spejbl slaví 100 let. Bez Hurvínka to měl zpočátku složité
Do dějin českého loutkářství vstoupila postava Josefa Spejbla přesně před sto lety. Na konci roku 1919 se v plzeňské dílně Karla Noska zrodila postava, která je dodnes známá i mezi nejmladší generací, a to především díky jeho nezbednému synkovi Hurvínkovi. Spejbl byl ale původně dlouho sám.
Spejbl to měl zpočátku na jevišti složité
Autorem loutky je Josef Skupa, který značnou část svého života prožil v Plzni. Původní návrh načrtl na balicí papír a život loutce vdechl již zmíněný řezbář Karel Nosek. Spejbl to ale zpočátku neměl vůbec jednoduché. Jeho popularita šla ruku v ruce s jeho vzhledem a tak diváci, kteří mohli loutku společně s Kašpárkem vídat na jevištích od podzimu 1920, vítali scény, kdy Spejbl dostával „na frak“.
Vše se změnilo v roce 1926 s příchodem jeho jevištního partnera. Skupa celé roky cítil, že dvojice Kašpárek a Spejbl není zrovna ideální. Pro Spejbla si představoval honosnější úlohu, ale realita byla taková, že byl plešatý chlapík obětí kašpárkových šprýmů a na jevišti se objevoval stále méně. Do světa loutek tedy vstoupil Hurvínek, Spejblova zmenšená kopie a zároveň jeho syn.
Hurvínek vdechl Spejblovi elán do života
Hurvínek se Spejblem vytvořili skvělý tandem a rychle si získali popularitu mezi obecenstvem všech věkových vrstev. Spejbl již nebyl obětí, ale rovnocenným partnerem. Základem všech představení se stal dialog otce a syna a na konci dvacátých let minulého století vystoupily obě loutky z jeviště do rozhlasového éteru. Nezůstalo ale jen u vtipných dialogů pro rozhlas, Skupa s loutkami natáčel desky a vydával knihy. Spejblovi dokonce propůjčil svůj hlas.
Z Plzně do celého světa
Popularita Spejbla a Hurvínka rostla tak strmě, že Skupa v Plzni v roce 1930 založil českou profesionální loutkovou scénu, kterou nazval Divadlo Spejbla a Hurvínka. Jenže popularita obou loutek byla tak obrovská, že se Plzeň stala pro Spejbla a Hurvínka malá. Skupa s nimi cestoval po celé republice a několikrát vystoupil i v zahraničí.
Zlom přinesla 2. světová válka, během níž byl Josef Skupa v roce 1944 zatčen gestapem a divadlo bylo zrušeno. Po válce se usídlil v Praze, kam přesunul i divadlo, které existuje dodnes. Ke Spejblovi a Hurvínkovi po čase přibyly i loutky něžného pohlaví. Dnes jsou Mánička s Bábinkou neodmyslitelnou součástí stále populárních loutkových grotesek. A Žeryk? Ten samozřejmě také nesmí chybět.
Dvojice Spejbl a Hurvínek je téměř sto let stará, ale stále má mnoho elánu a spoustu větších i menších příznivců. České loutkářství je výjimečné a Josef Skupa je toho důkazem. V Plzni můžete jeho dílo zkoumat v Muzeu loutek, ale také na každoročním festivalu Skupova Plzeň. V současnosti probíhá ve Smetanových sadech panelová výstava 36 500 dní Josefa Spejbla na divadelní scéně, která mapuje osudy a proměny této loutky.
Galerie:
V online světě je doma stejně jako v Plzni. Redakční práci v online magazínech se věnuje od roku 2005. V roce 2017 založil Plzeňoviny a od té doby denně vyhledává zajímavé informace z celého Plzeňského kraje, které rád předává dál. V současnosti vede několik online magazínů.