Foto: Vít Štaif

První z objektů modernizované vozovny v Plzni už slouží svému účelu – fotky

První z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech už slouží svému účelu. Halu pro opravy a údržby tramvají představily prozatím ve zkušebním provozu Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) 7. dubna 2022. Pro ně je rekonstrukce vozovny jednou z největších investičních akcí v historii dopravního podniku, celkové náklady jsou vyčísleny na 1,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být na přelomu let 2022 a 2023. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení poskytne vozovna i lepší vybavení a zázemí pro zaměstnance. Novinkou budou ploché zelené střechy, největší projekt svého druhu v České republice, které sníží míru tepelné zátěže a přispějí k hospodárnému využívání dešťové vody.

Moderní projekt nahradí původní halu ze 40. let

Tramvajová vozovna Slovany slouží svému účelu od roku 1943. Ke kompletní rekonstrukci musely PMDP přistoupit hned z několika důvodů – kvůli nedostatečné kapacitě a špatnému technickému stavu objektu, hlukové zátěži z provozu vozovny nebo chybějícímu vybavení. Po skončení prací budou mít dopravní podniky zcela nový, moderní areál s dostatečnou kapacitou a řadou technických i provozních objektů.

„Rekonstrukce počítá i s dosud chybějící myčkou tramvají, která je v současné době již ve zkušebním provozu. Dále také s diagnostikou kol, průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně, a především s adekvátním zázemím pro zaměstnance dopravních podniků. Při rekonstrukci byly haly projektovány tak, aby zajistily krytý odstav pro všechny tramvaje,“ řekl první náměstek primátora Roman Zarzycký, jenž je i předsedou představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.

Park za Plazou se promění. Nově bude mít inlinový okruh či multifunkční plochu se speciálním osvětlením

Nové uspořádání vozovny zásadně sníží míru hlučnosti pro okolní zástavbu a zlepší životní prostředí. „Přestavba přinese ploché zelené střechy na všech budovách, celkem půjde o 13,5 tisíc metrů čtverečních, což představuje jeden z největších projektů svého druhu v České republice. Zelené střechy nejen že snižují tepelnou zátěž pro obyvatele, ale umožňují i akumulaci dešťové vody. Vozovna tak nebude obrovským tepelným ostrovem. Přebytečná voda bude jímána do nádrže a dále využita jako voda technologická pro mytí tramvajových vozidel.

Hala pro opravy a údržby tramvají, kterou se podařilo uvést do zkušebního provozu jako první, představuje velký milník v rekonstrukci celé vozovny. Díky tomu může dojít k demolici poslední stojící haly kontrolních prohlídek a v pokračování stavby objektu pro odstav tramvají a provozně-administrativní budovy.

„Celkové náklady byly stanoveny na 1,7 miliardy korun, a i přes současnou složitou dobu nedošlo k jejich výraznému navýšení. Navíc se nám podařilo získat dotaci ve výši 720 milionů korun z fondů Evropské unie, část zaplatíme z vlastních zdrojů a využijeme také úvěry od komerčních bank. Jde tak o jednu z největších investic v historii naší společnosti,“ uvedl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Stavba západního okruhu Plzně pokračuje podle plánu - fotky

Úprava Slovanské aleje

Součástí modernizace areálu vozovny byly také úpravy části Slovanské aleje, došlo k přeložení kanalizace a vodovodních řadů, veškerých inženýrských sítí – veřejného osvětlení, telekomunikačních zařízení, sítí pro plyn a elektřinu, trolejového vedení. Nový povrch získala vozovka i přilehlé chodníky. Vybudován byl vjezd do vozovny na východní straně Slovanské aleje, což umožňuje příjezd a výjezd tramvají od Koterovské ulice. Rozsáhlá vjezdová harfa pak v areálu vozovny rozvětvuje koleje do nových hal oprav a odstavu.

Rekonstrukci trvající od října 2020 plánují dopravní podniky skončit na přelomu letošního a příštího roku. Práce celou dobu probíhají za plného provozu, část tramvají je odstavena mimo jejich provoz ve vozovně, část na konečných a běžně nevyužívaných točkách po městě. Tento stav by měl trvat zhruba do poloviny letošního července. Špatný technický stav vozovny zapříčinila mimo jiné několikanásobně vyšší hmotnost současných tramvají, použitý materiál pro stavbu betonového podloží i to, že areál je postavený v místě bývalého pískového lomu.

Galerie:

Zdroje: Magistrát města Plzně; PMDP

 

Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Plzeňoviny na domovskou stránku Seznam.cz.

 
 



Sdílejte:
Přidat na Seznam.cz

Cookie Consent with Real Cookie Banner