Selhání Lotovy ženy zrcadlí nejen patriarchální společnost, je také odrazem lidských hodnot
Bible je nazývána „Knihou knih“. Obsahuje nesmírné množství pouček teologických, morálních i lidských. Příběh o hříšné Sodomě a Gomoře završuje smutný konec ženy, která nezvládla jediný úkol, který jí měl zachránit život. Nesměla se otočit a shlédnout na zkázu měst. Jenže se ohlédla.
Sodomu a Gomoru stihl trest za hříchy. Lotova žena zaplatila za neuposlechnutí andělů
Zbožný muž Lot sdílel území „země zaslíbené“ s Abrahamem, svým strýcem a praotcem izraelského národa. Jenže jejich stáda se rozrostla natolik, že již nemohla spásat stejné území. Rozdělili se tedy.
Lota následovala i jeho žena a dvě dcery. Usadili se poblíž Sodomy a Gomory a nakonec se jejich domovem stalo jedno z měst, Sodoma. Jenže města byla hříšná, nežilo se v nich dle Božích přikázání. Lidé se oddávali pitkám a smilstvu. Nebyli vstřícní k poutníkům, odbyli tak i anděly v převleku pocestných, kteří města navštívili.
Potkali však Lota a ten je ve vší úctě pohostil. Poznali v něm muže bohabojného, který pokorně ctí vůli Boží. Rozhodli se jej a jeho rodinu zachránit před tragédií, kterou přišli zvěstovat. Pověděli mu o blížícím se zničení a nařídili jim opustit město i svůj majetek. Andělé měli jedinou podmínku, nesmějí se již znovu na město podívat, musí jít přímo, bez ohlédnutí. I uposlechl Lot a vypravil svoji rodinu. Jeho manželka šla jako poslední. Slyšela probíhající zkázu, křik lidí. Nevydržela a otočila se. Zarazila se hrůzou a na místě se proměnila v solný sloup. Neuposlechla a nebyla tak hodna záchrany.

A zase ta žena!
Je zajímavé sledovat charakter postav. Lot je zbožný, jeho žena však odporuje přikázání shůry. A jejich dcery? Žijí následně ukryty ve skalách jen s Lotem. Nevydrží však sílu svého chtíče a svedou vlastního otce. Žena je zde spjata s nedostatkem vůle a pokory k autoritám.
To je však pochopitelné. Příběh spadá do doby silně patriarchální, muž byl vůdce, žena mu byla ponížena. Proto právě muži jsou v Bibli většinou ti správní, zatímco v ženách se odráží lidské slabosti. Vždyť kdo kdysi v ráji neodolal a kousl do zakázaného jablka? Adam se zdráhal, to Eva zatoužila zhřešit.
Špatné vlastnosti, které Lotova žena zosobnila
Podobně jako u jiných příběhů, i zde lze vyčíst skrytý morální podtext. Lot se správně rozhodl dát přednost víře a skromnému životu před zvídavostí a materiálnem. Jeho žena však v této zkoušce neuspěla. Co vše oním jedním ohlédnutím lidstvu předala?
Tak třeba, že zvědavost se nevyplácí. Jenže zakázané ovoce nejvíc chutná. A lidský duch je slabý, tíhne k nešvarům. Bylo třeba tuto poučku podat a role padla na ženu. Ono neuposlechnutí příkazu z vyšších míst, stejně jako znevážení nabízené záchrany, navíc ukazuje na to, že by žena měla zůstat v podřadné pozici, neboť sama má špatný hodnotový systém. Základním kamenem, pod nímž je vše toto skryto, je však vůle a víra. Lot vydržel a věřil. Jeho ženě nestačila nabízená šance na život, v nedostatku víry chtěla na vlastní oči vidět onen trest Boží.

Žena, jako tvůrce rodinného hnízda
Netřeba ale hledat jen zápory. Mezi řádky lze vyčíst i méně znepokojivé vlastnosti. Protože žena domov v Sodomě utvářela, pečovala o něj a ukládala zde své děti ke spánku, byla tak na domov zřejmě více fixovaná než její manžel. Snad i proto se ohlédla.
Navíc ženy jsou citlivější než muži. City častokrát povyšují nad rozum. A tak, když slyšela nářek svých sousedů, srdce jí žalem poskočilo. V touze spojit se naposledy se svými blízkými ze Sodomy snad bezmyšlenkovitě uposlechla své pocity.
Sodoma a Gomora už nikdy víc. Stejně jako ženská diskriminace
Ponižování žen a narážky na jejich nedostatečné kvality lze spatřit v mnoha pasážích Bible. Odráží to tisíce let trvající společenské i náboženské nastavení.
V dnešním moderním světě by však bylo lépe říct, že muž je mužem a žena ženou. Obě pohlaví se liší, to ale nepovyšuje jedno nad druhé. Naopak, mohou se navzájem účinně doplňovat.